23 Kasım 2024, Cumartesi Gazete Oksijen
Haber Giriş: 13.08.2023 21:45 | Son Güncelleme: 13.08.2023 21:58

Pera Müzesi ile zamanda yolculuk

Pera Müzesi, yeni Instagram filtresi “Yüzyılların Yüzleri”ni kullanıma sundu. Instagram paylaşımlarında yüzlerini oryantalist tablolarda resmedilen figürlerle buluşturan sanatseverler, tarihi kostümler içinde bir tabloya konuk oluyor
Pera Müzesi ile zamanda yolculuk

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi, ilhamını Oryantalist Resim Koleksiyonu’ndaki portrelerden alan yeni Instagram filtresi “Yüzyılların Yüzleri”ni kullanıma sundu. Instagram paylaşımlarında yüzlerini oryantalist tablolarda resmedilen figürlerle buluşturan sanatseverler; Osmanlı döneminden bir hizmetçinin, Avrupa ve Osmanlı modasına uygun giyinen bir genç kadının, bir Osmanlı sultanının ve daha pek çok figürün yerine geçebiliyor ve dönemin karakteristik özelliklerini taşıyan tarihi kostümler içinde bir tabloya konuk oluyor. Filtreye, Pera Müzesi’nin Instagram hesabından ulaşmak mümkün.

Pera Müzesi’nin oryantalist filtresi Yüzyılların Yüzleri’ne kaynaklık eden ve takipçilerin sosyal medya paylaşımlarına eğlenceli bir boyut kazandıran tablolar arasında; Henry Bone’un Sir William Beechey’nin eserinden hareketle emaye tekniğinde çoğalttığı Thomas Hope’un Türk Giysileri İçinde Portresi, Fransız asıllı Malta şövalyesi Antoine de Favray’e ait olabileceği düşünülen Türk Giysileri İçinde Bir Avrupalı, Fransız ressam Jules Joseph Lefebvre imzalı Hizmetçi, portre ve gündelik yaşam resimleriyle tanınmış Fransız ressam Thomas de Barbarin’e ait Genç Kadın Portresi ile ressamı bilinmeyen Osmanlı Sultanı ve Hasekisi ve Sultan Abdülmecid adlı eserler yer alıyor.

Künyeler

Thomas Hope’un Türk Giysileri İçinde Portresi, Henry Bone (William Beechey'den);  bakır üstüne emaye, 29 x 21 cm. (Mayıs 1805) 


Koleksiyoncu, tasarımcı ve yazar Thomas Hope (1770 – 1831), özellikle iç mimari konusunda İngiltere’de  neoklasik beğeninin yerleşmesine katkıda bulunmuştur. 18. yüzyıl sonlarında Akdeniz ülkelerine geziler  yapan Hope’un “kalyoncu” kılığındaki yağlıboya portresi Sir William Beechey tarafından yapılmış, daha  sonra Henry Bone tarafından emaye tekniğinde çoğaltılmıştır.

Osmanlı Sultanı ve Hasekisi, ressamı belirsiz; tuval üstüne yağlıboya, 97 x  130.5 cm (18. yüzyılın ilk yarısı)  


Hayali bir Osmanlı Sultanı ve hasekisinin birlikte gösterildiği eser, 18. yüzyılda Osmanlı Devleti ile Avrupa  ülkeleri arasında diplomatik ve ticari ilişkilerin gelişmesine paralel olarak Turquerie modasının alevlenmesi  sonucu Türk konulu resimlere yönelik artan talebin bir göstergesidir.

Sultan Abdülmecid, ressamı belirsiz; tuval üstüne yağlıboya, 81.5 x 60 cm. (1850’ler) 


Tören üniforması içinde, göğsünde Mecidiye Nişanı’yla Sultan Abdülmecid’in Fransız ressam Jean Portet  ve Osmanlı ressamları Sebuh ve Rupen Manas tarafından yapılmış birçok yarım boy portresi vardır. Eser,  Manas kardeşlerin Avrupa’daki Osmanlı elçiliklerine asılmak üzere yaptığı portrelerden biri ya da bu  portrelerin sonradan yapılmış bir kopyası olabilir.

Türk Giysileri İçinde Bir Avrupalı, Antoine de Favray; tuval üstüne yağlıboya, 84 x 68  cm. (1762-1771 arası) 


18. yüzyılın Avrupa portreciliğinde Turquerie modasını yansıtan eserin, Fransız asıllı Malta şövalyesi  Antoine de Favray’e ait olabileceği düşünülmektedir. Türk giysileri içindeki figürün arka planında Ayasofya ve Aya İrini olabilecek yapılar dikkat çeker. 

Hizmetçi, Jules Joseph Lefebvre; tuval üstüne yağlıboya, 128 x 82,5 cm. (1880)


Fransız tarih ve portre ressamı Jules Joseph Lefebvre, alt bölümü bitkisel motifli çinilerle bezeli bir duvar  önünde poz vermiş bir genç kızın betimlendiği eserinde dönemin oryantalist beğenisini yansıtmıştır.  Sanatçı bu resmini Fransa’daki atölyesinde bir modelden yararlanarak yapmış olmalıdır.

Genç Kadın Portresi, Thomas de Barbarin; tuval üstüne pastel, 123 x 87 cm. (19. yüzyıl  ikinci yarısı)


Portre ve gündelik yaşam resimleriyle tanınmış Fransız ressamı Thomas de Barbarin’in bu portresinde  modelin giysisi batılı ve doğulu unsurları bir arada barındırır. Giysisinin üst bölümü, Osmanlı kadın modasını  yansıtırken bol dökümlü, çizgili tafta eteği, dönemin Avrupa modasına uygundur.