Will Smith’in tokadı Oscar’ları kurtarır mı?
The New York Times’ın baş televizyon eleştirmeni, “Oscar’lar geri döndü, yoğun ve yumruk gibi” başlıklı yazısında giderek gözden düşen ödül törenini iğneleyici bir dille yorumladı
James Poniewozik / The New York Times
2022 Oscar'larının teması Film Severler Birleşiyor idi. Chris Rock ve Will Smith için yeniden birleşmesi, akademinin planladığından da arzuladığından da daha dramatik ve acılı oldu.
King Richard'daki rolüyle En İyi Erkek Oyuncu adayı olan ve nihayetinde ödülü de kazanan Smith'in sahnede komedyen Rock'ı tokatlaması şüphesiz törenin en konuşulan anıydı. Ancak yayıncı kanal ABC ikili arasındaki konuşmaların neredeyse tamamını biplediği için televizyon izleyicisi ne olduğunu anlayamadı. Dolby Tiyatrosu'ndan gelen haberler sonucunda Smith'in Rock'a vurmasının sebebinin kendisi gibi oyuncu olan eşi Jada Pinkett Smith hakkında yaptığı bir şaka olduğu anlaşıldı.
Bu durum, filmleri kültürel diyaloğun merkezine geri getirmeyi amaçlayan organizatörlerin isteyeceği bir şey gibi durmuyor.
Aday ve sunucular tokat anına kadar yeniden bir araya gelmekten, sosyal mesafeyi lanetlemekten dolayı heyecanlı görünüyorlardı, enerjileri yayına yansıyordu.
Ancak Film Severler Birleşiyor, hem sinemayı seven büyük bir TV izleyici kitlesini yeniden bir araya getirmeyi hem de bu seyirciyi sinema salonlarında yeniden bir araya getirmeyi teşvik etmeyi hayal eden Oscar'ların mücadelesine de ihanet ediyor.
Programda herkese bir şeyler sunmaya çalışmanın sıkıntısı hissediliyordu. Yine de şaşırtıcı anlar yok değildi.
Ödül töreni cüretkar ve şamatalı bir şekilde başladı, film sektörünün hâlâ bir büyük bir gösteri ortaya koyabileceğini göstermeye kararlı gibiydi. Program son birkaç Oscar töreninin en çarpıcı müzikal performanslarından biriyle açıldı: Serena ve Venus Williams'ın takdim ettiği Beyoncé, Williams'ların yetişme öyküsünü anlatan biyografik King Richard filminden Be Alive şarkısını California'nın Compton kentindeki bir tenis kortundan söyledi.
Bunun ardından sunucular Regina Hall, Amy Schumer ve Wanda Sykes sahne aldı. En son 2018'de Jimmy Kimmel sunuculuk yapmıştı. Bu yılki üç sunucunun her biri sunucusuz geçen her bir yılı temsilen oradaydı. Aralarındaki konuşmalar kompakt ve iğneleyiciydi. Schumer, kadın ve erkek oyuncular arasındaki ücret farkına gönderme yaparak “bir erkek yerine üç kadın sunucu kullanmanın daha ucuza geldiğini" söyledi mesela. Ancak sahnedeki bu kalabalık nedeniyle Sykes Akademi Müzesi hakkındaki skeç yayınlanana kadar adeta ortadan kayboldu.
Ah, nihayet ödüller de gelecekti, değil mi! West Side Story ile en iyi yardımcı kadın oyuncu ödülünü alan Ariana DeBose duygusal bir konuşma yaparak "renkli bir queer kadın" olduğunu, bu kimliğiyle oyunculuk Oscar kazanan ilk kişi olduğunu söyledi. DeBose toplumsal cinsiyet kimlikleri konusunda kendilerini güvensiz hisseden genç insanlara seslenerek “Gerçekten bize de yer var” dedi.
CODA ile oyunculuk Oscar kazanan ilk sağır aktör olan Troy Kotsur de ödülünü duygusal bir biçime kabul etti.
Will Smith’in Chris Rock’a tokat attığı an kimseyi sinema salonlarına geri getirmeyebilir. Ancak insanların bu anın video klibini ‘streaming' izleyeceklerine bahse girebilirsiniz
Hayranlara sanatın ve performansın gücünü hatırlatan bu heyecan verici anlar filmlerin de en iyi reklamıydı.
Son Oscar törenlerinde kıyasla siyasi ve sosyal söylemler azdı, salgın konusu daha çok şaka malzemesi olarak kullanıldı ancak Ukrayna doğumlu aktris Mila Kunis "son küresel olaylara" atıfta bulundu, ardından bir dakikalık saygı duruşu ve Ukrayna için yardım çağrısı yapıldı.
Törende bir James Bond montajını üç ekstrem sporcusu tanıttı. Bu bölüm "Gençlere nasıl hitap edilir" konulu bir beyin fırtınası seansı yapılmış ve yanlış bir ürün ortaya çıkmış duygusu yarattı. Hayranların En Neşeli Beş An videosu yayınlanınca da sanki bir pop-up internet reklamı töreni ele geçirmiş gibi oldu. Yeni açılan Hayranlarının Favori Filmi ödülü kategorisi ise kendi başına Emmy ödülünü hak ediyordu.
Tutku ve dublörlük, nostalji ve snowboard
Bu yoğun Oscar töreni pazarın her birleşenine bir şeyler sunmak istiyordu. Ama tüm bunlara yer açmak için de bir şeylerden feragat etmek gerekiyordu. Sekiz perde arkası ödülü, gösteri öncesine alındı. Ödüllerin kabul anlarından parçalar canlı gösteriye "insert" edildi. Buradaki beceriksizliğin film kurgu kategorisindeki insanların bir tür protestosu olduğunu umuyoruz.
Bu her şeyi aynı çuvala atma çılgınlığı, şu anda Oscar'lar üzerindeki baskıların bir tezahürü gibi. Reytingleri düşen TV programı, parçalanmış bir ana medya izleyicisini yeniden oluşturmaya çalışıyor. Film endüstrisinin bu önemli gösterisi izleyicileri kanepeden kaldırıp multipleks salonlara veya art house filmler gösteren yerlere çekmek istiyor.
Üç saatlik bir TV şovundan çağın sistemsel değişikliklerini tersine çevirmesini beklemek elbette imkansız. Ne de olsa bu yarıştaki büyük soru şundan ibaretti: İzleyicilerin Netflix, Apple TV+ veya HBO Max'te daha önce izlediği hangi film en ödülü alacak? Örneğin en iyi film ödülünü bir uçak yolculuğu sırasında iPad'de izlediğim Apple'ın CODA'sı aldı.
Ama yıldızları üç saatliğine televizyona çıkarıp hala ortalığı karıştırabilirsiniz ki Smith ve Rock'ın yaptığı da biraz garip de olsa buydu. Smith, Kral Richard'daki rolü için En İyi Erkek Oyuncu ödülünü almak üzere sahneye döndüğünüde seyirciden duygusal olarak özür dileyince fakat kendisini de “ailesinin şiddetli bir savunucusu” olan film karakteri Richard Williams'a benzetince drama zirveye ulaştı.
Sonuçta, insanların Smith'in oyunculuğundan çok yumruk anından bahsetmesi film için en büyük reklam olacak.
Kitlesel TV'nin ihtişamını yeniden kazanmayı amaçlayan bir yayındaki bu en büyük anın videoları muhtemelen ertesi gün büyük ölçüde TV izleyicisinin yayında göremediği biplenmemiş haliyle defalarca izlenecek.
2022 Oscar'larının bu büyük anı kimseyi sinema salonlarına geri getirmeyebilir. Ancak insanların bu anın video klibini "streaming" izleyeceklerine bahse girebilirsiniz.
© 2022 The New York Times Company