18 Aralık 2024, Çarşamba Gazete Oksijen
Haber Giriş: 09.07.2021 04:30 | Son Güncelleme: 16.02.2022 15:16

Sanatın ilk hedefi şoke etmektir

Salvatore Garau’nun var olmayan heykelinin çok konuşulması ve 15 bin euroya satılmasıyla bu ilke bozulmadı. Sadece 'şaşırtma' ilkesi başka bir boyuta taşındı
Sanatın ilk hedefi şoke etmektir
Jannis Kounellis
Jannis Kounellis
Piero Manzoni
Piero Manzoni

Yaratıcılar bunu hep yapıyor

  • Giotto, 1300’lerin başında perspektife yepyeni bir boyut katıp bugünün perspektif kurallarının temelini attığında o güne kadarki resim geleneğine devrimci bir katkıda bulunmuştu. 
  • Giotto’dan neredeyse 150 yıl sonra en büyük işvereni Papa’ya kafa tutabilen Michelangelo sanatın özgürleşmesi yolunda asice direnmişti.
  • 1917 de ise Marcel Duchamp bir hazır nesnenin, pisuvarın altına imza atıp sergilediğinde kimse bir gün bu nesneyi müzelerde cam vitrinler içinde izleneceğini düşünmemişti.
  • Dadaistlerden ilham alarak ortaya çıkan sürrealistler ise karşı sanat için çalışan bir grup sanatçının akıntıya karşı hareketidir. Başta Breton olmak üzere Dali, Bunuel, Eluard ve Lorca gibi sanatçılar resimde, edebiyatta ve sinemada bir çığır açtılar.
  • 1950’lerin sonuna doğru ise Paris’te Yves Klein “Benim Eserim” dediği mavi gökyüzüne 1001 balon uçururken sanatın sınırlarını zorlamaktaydı. Ardından çıplak modellerin üzerine boya sürüp onları fırça gibi kullanarak yere serdiği tuvallerin üstünde eserler gerçekleştirdi.
  • İtalyan sanatçı Piero Manzoni önce bir şişirdiği balonları “Sanatçının Nefesi” adı ile ahşap kaidelerin üzerinde sergiledi. Bu da yetmedi 1961 yılında 90 adet konserve kutusunda yer alan dışkılarını “Sanatçının Dışkısı” ismini vererek izleyicilere sundu.
  • 1969’da Jannis Kounellis buluntu obje yerine canlı objeler kullanarak Roma’da bir galerinin içine 12 at bağlayıp sergiledi. Galericiyi de seyis olarak kullandı.
  • Beuys ise 1 Mayıs 1972 kutlamalarının ardından Berlin’de Karl Marx Meydanı’ndaki çöpleri süpürerek toplamış ve bir vitrin içinde sergilemişti.