4 dönüme ‘İstiklal’ kuruldu, 4 bine yakın kıyafet dikildi
Yılın en çok konuşulan dizisi olmaya doğru giden KULÜP için Sezen Aksu ve Kenan Doğulu şarkı yazdı, iki ayrı noktada büyük setler oluşturuldu. Kıyafetleri 10 terzi 24 haftada tamamladı
Türkiye bir diziye kilitlendi. Netflix’te 5 Kasım’da yayına giren Kulüp, hem prodüksiyonu hem oyunculukları hem de daha önce işlenmemiş hayatlara dair hikayesiyle büyük ilgi gördü. Halen Türkiye’de en çok izlenenler listesinin açık ara zirvesinde.Kulüp’ün senaryosunda Necati Şahin’in imzası var. Yönetmen Zeynep Günay Tan’ı ise Öyle Bir Geçer Zaman ki, İstanbullu Gelin ve yeni başlayan Aziz gibi dizilerden iyi tanıyoruz. Tan’ın yanı sıra iki bölümde yönetmen olarak Seren Yüce’yi görüyoruz. Dizinin en çok dikkat çeken unsurlarından biri, müzikleri. Selim karakterinin söylediği tüm şarkılar, onu canlandıran Salih Bademci tarafından seslendirildi. Bademci diziye hazırlandığı dönemde 20’ye yakın özel şan dersleri aldı, şarkılar üzerine çalıştı. Müziklerin ortaya çıkmasının ardından, kimi zaman sahneler çekilmeden önce kimi zaman da çekimler sonrası birkaç kez stüdyoya gittti ve her şarkıyı kaydetti. Bu çalışmalar, dizinin müziğinden sorumlu olan Ender Akay ve ekibiyle beraber yapıldı. Her şarkıyı teker teker stüdyoda kayıt aldırdık.
Fazıl Say eseri
Bademci’nin söylediği şarkılar arasında diziye özel bestelenenler de var. Bunların arkasında çok önemli isimler bulunuyor. Örneğin ilk bölümdeki Masal’ın söz yazarlarından biri, Türk popunun kraliçesi Sezen Aksu. Diğer söz yazarının Sibel Algan olduğu parçanın bestecileri Ender Akay ve Cem Ergünoğlu. Üçüncü bölümde dinlediğimiz Yıldızlara’nın hem sözleri hem bestesi bir diğer büyük isme, Kenan Doğulu’ya ait. Bu şarkı, Doğulu’nun kendi stüdyosunda kaydedildi. Altıncı bölümde karşımıza çıkan Resim’in söz ve müziğinde Gökhan Mert Koral imzası var. Bademci dizide bunların dışında Celal İnce’nin Seni Düşünürken parçasını da seslendirdi. Fazıl Say-Serenad Bağcan’ın Dört Mevsim’i ve Yasmin Levy’nin Adio Kerida’sı ise orijinal kayıt kullanılan eserler arasında. Şarkılarla beraber dikkat çeken bir unsuru da koreografi. Dizinin tüm sahne şovlarının tasarımı Esra Karbek’e ait. En büyüğü üçüncü bölümde karşımıza çıkan bu koreografi için profesyonel dansçılarla çalışıldı.
Danışmanların etkisi
Birtakım tarih uyumsuzlukları yönünden eleştirilse de, dizinin gerçeğe uygunluğu da övgüler aldı. Bu konuda pek çok danışmanla çalışıldı. Özellikle, ilk kez bir dizide Ladino dilinin kullanılması dikkat çekmişti. Bu konuda, tiyatro sanatçısı Forti Barokas eğitmenlik yaptı. Barokas, web sitesi Avlaremoz’a bu çalışmayı şöyle anlattı: “Dizinin başrol oyuncusu olan Gökçe Bahadır’a üç ay, haftada iki kez, pandemi dolayısıyla online Ladino dersi verdim. Gökçe çok istekli ve çok tatlı bir oyuncu. Tabii ki aksanı ve vurguları öğrenmesi biraz zaman aldı ama ne de olsa sanatçı. Bir dersten öbürüne çalışarak geliyordu. Beni en çok etkileyen, ona Şabat mumu duasını öğretmekti. Ladino yetmiyormuş gibi bir de İbranice dua öğrendi. Diziyi izlediğimde o sahneyi kusursuz yaptığını fark ettim, çok hoşuma gitti.” Kulüp’te Barakas’ın dışında Mehmet Ö. Alkan (tarihi konular), Gökhan Akçura (dönemin eğlencesi ve müziği), Mois Gabay (seminerler, geziler, senaryo okuma), İzzet Bana’dan (Ladino şarkılar) danışmanlık alındı.
Prodüksiyon notları
Toplam hazırlık 6.5 ay sürdü Dizi için iki ayrı yerde set kuruldu. Kulüp dekoru için Ümraniye’deki NETAŞ platoları, İstiklal Caddesi dekoru içinse Dudullu’daki Alcatell seçildi. Yaklaşık 2000 metrekarelik bir arazide, toplam 750m2’lik bir kapalı alan üç katlı bir dekor haline getirildi. İşte, Kulüp İstanbul burası. Salonun olduğu alana ikinci bir katman daha oluşturularak ortaya loca çıkarıldı. Bu katmana, Metin Akdülger’in canlandırdığı Orhan karakterinin odası, sahneyi tam karşıdan görecek şekilde yapıldı. Aşağı kısımda yer alan ve “kulis” diye anılan bölgeye de Selim’in oda, Çelebi’nin (Fırat Tanış) odalarının yanı sıra çamaşırhane ve dansçıların hazırlandığı orta alan hazırlandı. İstiklal Caddesi dekoru 4 bin metrekarelik açık alana kuruldu. 15 ayrı “gerçek” mekan döneme uygun giydirildi. Bütün bu kurulumlar 11 kişilik bir sanat ekibinin yönetiminde yapıldı. Taşıyıcı, marangoz, demirci, boyacı, elektrikçi, mozaikçi gibi görevlilerden oluşan konstrüksiyon ekibi 41 kişiydi. Setin hazırlığı 6,5 ay sürdü. İki-üç ay İstiklal Caddesi’nde yoğunlaşıldı. Kimi zaman günde 20 saate varan mesai harcandı. 3 bin 700’e yakın kostüm dikildi. Kıyafetlerin üretimi 24 hafta sürdü ve bu süreçte 10 terzi, 1 tasarım yardımcısı, 2 tasarım asistanı, 8 kişilik set ekibi yer aldı. Prodüksiyon hazırlığı 12 hafta, çekimler de aynı şekilde 12 hafta sürdü.