15 Mayıs 2024, Çarşamba Gazete Oksijen
Haber Giriş: 27.12.2020 20:26 | Son Güncelleme: 16.02.2022 15:12

BİLİMİN YILI: 2020

Editör Editör

Tarih boyunca pandemiyle anılacak olan 2020 aslında bilim insanlarının yılı oldu. Bilinmezlerle dolu bir salgından çıkışın anahtarını bulmak tek başarıları değil. Dünya salgınla meşgulken, farklı alanlarda çok sayıda keşfe imza attılar. Pek çoğu gözlerden kaçan bu keşifleri sizler için derledik.

Genleri tanımlanamayan virüs

Virüsler dünyadaki en garip canlı türlerinden biri. Bilim insanları Covid-19 ve mutasyona uğramış yeni haliyle mücadele ede dursun, Brezilya'da yapılan bir çalışma virüsle insanlığın savaşının daha da kötüye gideceğini müjdeler cinsten. Brezilyalı bilim adamları 2020 Şubat'ında genleri tanımlanamayan virüs türü keşfetti. Minas Gerais Üniversitesi'nde yapılan çalışmayla ilgili konuşan virologJonatas Abrahao söz konusu virüslerin oldukça büyük olduğunu ve bakteri boyutlarına ulaştığını kaydetti. Brezilya'nın balta girmemiş Amazon ormanlarında henüz dünyaya yayılmamış yüzlerce virüs türü olduğu biliniyor.

Kuantumda yanıldık mı?

Bilim insanları parçacıkların aynı anda iki farklı yerde olabileceğini söylüyor. Ancak 2020'de ortaya atılan yeni bir teoriye göre bir cismi bir yerde görünce diğer tarafta gözlemlenen madde çökme eğilimi gösteriyor. Şu anda daha inandırıcı bulunan bu yeni teori, eski inanışın doğru olmadığını kanıtlabilir.

Köpekler termal radyasyonu algılıyor

Bilim insanları köpek burunlarının memeli hayvanları avlarken vücut ısısı da dahil olmak üzere zayıf termal radyasyonu algılayabildiğini keşfettiler. Bu keşif sayesinde görme, işitme ya da koku algısı bozulan köpeklerin nasıl başarıyla avlanabildiği de açıklanmış oluyor.

Atom bombasıyla yağmurun ilişkisi

Araştırmacılar, 1960'ların başındaki atom bombası testinin binlerce kilometre ötedeki yağış miktarını artırmış olabileceğini keşfetti. Bu çalışma sonucunda küçük ölçekli bazı hava durumu kontrollerinin de yapılabileceği belirtiliyor. Bunun yanında gök bilimciler bu çalışma sayesinde diğer gezegenlerdeki hava gözlemleriyle ilgili daha kesin veriler elde edebilir.

'Cenazeci' arılar

Bu gelişme arıcılık dünyasında çok çekici bir gelişme olmayabilir. Ancak arılar bazı arkadaşları öldüğü zaman onlar için cenaze töreni yapıp kovanları temizliyor. Bilim insanları ölen arıları ısıtarak diğer arıları kandırmayı denedi. Ancak arıların koku alma duyuları sayesinde arkadaşlarının ölüp ölmediğini anladığı ortaya çıktı.

Bir karadeliğin yörüngesinde yaşam

Bilim insanları henüz teoride de olsa da bir karadeliğin etrafında dönen bir gezegende hayatta kalınabileceğini açıkladı. Ancak bu durum, insanları biraz sıkabilir. Çünkü böyle bir gezegende gökyüzünün yarısı simsiyah olabilir ve karadeliğin yoğun yerçekimi zamanı uzatır. Böyle bir ortamda sıradan bir sene binlerce yıla denk gelebilir.

Her şey küpe rücu eder

Yapılan bir araştırmaya göre, buzullardan kayalara kadar her şey parçalandığında, parçalarının küplere benzeme eğiliminde olduğu bulundu. Ancak bazı bilim insanları bu teoriyi çok da inandırıcı bulmuyor.

Kendini doğuran yapay zeka

Bu teori gerçekleşirse artık bilgisayarlar biz zayıf insanoğluna uzun süre ihtiyaç duymayabilir. Yeni bir yazılımın, Darwinist evrimle ilgili verileri kullanarak hiçbir insan dokunuşuna ihtiyaç duymadan nesilden nesile yeni yapay zeka programları geliştirdiği belirlendi. Bilim insanları yaapay zekanın belki bir gün kendi yapay zekasını bile yapabileceğini söylüyor.

Ömür uzatan takviyeler

Beslenmeyle alakalı yeni gelişmeler doğal ve katkı maddesiz besinleri tercih etmemizi söylerken, bilim insanları kemirgenler üzerinde yaptığı bir araştırmada ilginç bir sonuca vardı. Şeker, tatlandırıcı ve koruyu madde içermesi sebebiyle birçok doktor tarafından kullanılması tavsiye edilmeyen vücut geliştirme takviye besinlerinin farelerin sağlıklı yaşlanmasına yardım ettiği ve ömrünü uzattığı ortaya çıktı.