Kyle Buchanan / The New York Times
Geçen yıl Cannes Film Festivali'nde herkesin aklında tek bir soru vardı: Sıradaki Parazit hangisi olacak? Bunun sebebi, Bong Joon Ho filminin tarihi bir Oscar kampanyasına başlamak için Altın Palmiye ödülünü kullanmasıydı. Ancak geçen yılki festivalde benzer bir film çıkmadı.
Geçen senenin yıldızı Drive My Car
Ryusuke Hamaguchi'nin draması Drive My Car, Altın Palmiye’yi kazanmasa da en iyi senaryo ödülüne layık görüldü. Ancak kimse filmin Cannes'dan çıkan en büyük yarışmacılardan olduğunu düşünmüyordu. Drive My Car, eleştirmenlerin büyük desteğiyle Oscar’larda en iyi yönetmen ve en iyi uyarlanmış senaryo dallarında adaylık elde etti ve en iyi uluslararası film ödülünü kazandı.
Bu sene Parazit yok
Bu yılki Cannes’da diğerlerinden bariz şekilde öne çıkan bir film yoktu. Dolayısıyla bir sonraki Parazit'i aramak yerine sıradaki Drive My Car'ı soruşturmanın daha akıllıca olduğunu düşünüyorum. Hangi Cannes filmi, akademinin büyüyen uluslararası tabanından faydalanarak ses getiren önemli Oscar adaylıklarına erişebilir?
İlk aday Close
Üç olası film görüyorum. Bunların başında Close geliyor. Belçikalı yönetmen Lukas Dhont'un ikinci uzun metrajlı filmi yoğun dostluklarının çözülmeye başladığı, 13 yaşındaki iki çocuğu takip ediyor. Variety ve IndieWire'daki bazı önemli incelemeler, filmin melodramatik olay örgüsü nedeniyle her zaman pozitif olmadığını gösteriyor. Ancak Oscar seçmenleri melodramaya asla aldırmadılar. Esasında genellikle bunu istiyorlar ve Close'un en ateşli hayranları da tam olarak bu ögeye değer veriyor. A24, filmi galasının arifesinde satın aldı bu nedenle sonbaharda güçlü bir pazarlama bekleniyor.
Decision to Leave
Güney Koreli yönetmen Park Chan-wook, 2016'daki dolambaçlı başyapıtı The Handmaiden ile Oscar seviyesine ulaşmıştı. Yeni Cannes filmi Decision to Leave o seviyede olmasa da iyi yönetilmiş bir proje ve bolca ödüle aday olabilir. Park Hae-il, Hitchcock-vari romantik gerilim filmi Decision to Leave'de öldürülen bir adamın dul eşini (Tang Wei) araştıran dedektifi canlandırıyor. The Handmaiden'ın müstehcen seks sahnelerinden sonra yönetmenin devamının bu kadar iffetli olması şaşırtıcı. Ancak bu yaşlı Oscar seçmenlerini cezbedebilir.
Broker
Hirokazu Kore-eda, uluslararası film Oscar'ı için yarışan draması Shoplifters'la 2018'de Altın Palmiye'yi almıştı. Netflix’in finanse ettiği Roma'ya Oscar’larda yenilse de Shoplifters gibi bir filmin bugün daha çok ilgi çekeceğini düşünüyorum. Kore-eda'nın Broker'ına bir göz atın. Parazit'te başrolü oynayan Song Kang Ho, bu sevecen karakter çalışmasında terk edilmiş bir bebeği satmaya çalışan iki iyi huylu suçludan biri olarak rol alıyor. Bazen film o kadar tatlı ki aşırı duygusallaşıyor. Ancak akademinin CODA kanadının şikayet edeceğinden şüpheliyim.
Elvis
Cannes'da prömiyeri yapılan pahalı Hollywood filmlerine ne demeli? Moulin Rouge ile Oscar'da çığır açan ancak son filmi The Great Gatsby ile yalnızca kostümleri ve yapım tasarımıyla adaylık kazanan yönetmen Baz Luhrmann'dan Elvis geliyor. İncelemeler kutuplaşıyor. Yükselen Austin Butler, Elvis Presley olarak etkilese de genç yakışıklılar genellikle başrol oyuncusu kategorisinde yokuş yukarı bir savaşla karşı karşıya. Elvis'in menajeri olarak Tom Hanks'in yanlış anlaşılan destekleyici performansı hakkında ise ne kadar az şey söylenirse o kadar iyi.
George Miller döndü
George Miller Cannes’a en son katıldığında, en iyi film ve yönetmen de dahil olmak üzere 10 Oscar adaylığına layık görülen ve sonunda altı heykelciği kazanan Mad Max: Fury Road'un prömiyerini yapmıştı. Aksiyon filmleri Oscar'la nadiren bu kadar başarılı olur. Ancak Miller kalıpları kırdı.
Bir cin (Idris Elba) ve bir bilgin (Tilda Swinton) arasında alevlenen aşkı konu alan yeni filmi Üç Bin Yıllık Özlem ile benzersiz bir şey daha yaptı. Filmde drama, fantezi, romantizm ve komedi var. Bunların hepsine ya heyecan duyacak ya da biraz abartılı bulacaksınız. Filmin teknik unsurları dikkati hak ediyor, ancak diğer kategorilerin biraz uzağında.
Top Gun: Maverick sağlam giriş yaptı
Bir de yıldız Tom Cruise’un başrolünü oynadığı Top Gun: Maverick var. Bu uzun süredir yapım aşamasında olan devam filmi, çok iyi eleştiriler alıyor ve ustalıkla yönetilmiş. Akademi gerçekten iyi yapılmış gişe rekorları kıran materyalleri en iyi film yarışına sokmak istiyorsa bu yazın en güçlü umudu olabilir. Belki de bu sefer araba değil uçak sürmenin zamanıdır.
© 2022 The New York Times Company