Alexis Bloom'un yönettiği ve Oscar ödüllü Alex Gibney'in yapımcılığını üstlendiği The Bibi Files (Bibi Dosyaları), İsrail Başbakanı Benjamin Netanyahu'nun gösterimini engellemeye yönelik yasal çabalarına rağmen dünya prömiyerini Toronto Uluslararası Film Festivali (TIFF)'nde yaptı. Netanyahu'nun daha önce hiç görülmemiş polis sorgusu görüntülerini içeren belgesel, Netanyahu'nun yasal sorunlarına ve yolsuzluk iddialarına eşi benzeri görülmemiş bir bakış sunuyor.
Variety, belgeselin ilk gösteriminin TIFF'te yapılacağını duyurduğu 2 Eylül tarihli haberinde, filmin “hazırlık aşamasında” olduğunu ve İsrail gizlilik yasaları nedeniyle daha önce kamuya gösterilmediğini belirtti. Netanyahu'nun hukuk ekibi filmin gösterimini durdurmak için girişimde bulundu ancak İsrail mahkemeleri bu talebi reddetti. 2016-2018 yılları arasındaki görüntülerin yer aldığı film, Netanyahu'nun rüşvet ve dolandırıcılık suçlamalarına verdiği yanıtları gözler önüne seriyor.
Bölünmüş seyirciyle gergin bir gösterim
The Guardian'a göre galaya gergin ve bölünmüş bir izleyici kitlesi katıldı. Bazı katılımcıların Gazze'deki rehinelere atıfta bulunan dövizler taşıması filmin tartışmalı doğasını yansıtıyordu. Belgesel, Netanyahu'nun yolsuzluk davasından kaçmak için 40,000'den fazla kişinin ölümüne neden olan Gazze çatışmasını bilinçli bir şekilde uzattığını öne sürüyor. Netanyahu'nun hukuk ekibi kısa bir süre önce devam eden çatışmaları gerekçe göstererek davasının ertelenmesini talep etmişti.
Gösterim sırasında Netanyahu, Hollywood yapımcısı Arnon Milchan'dan hediye kabul ettiği ve medya patronu Shaul Elovitch'i kayırdığı iddialarını reddederken görülüyor. Film, Netanyahu'nun tepkilerini savunmacı ve tedirgin olarak tasvir ediyor ve polis tarafından sunulan suçlayıcı ifadelere karşı koymaya çalıştığını gösteriyor. Filmin gösterim sonrası tartışmasına, Gibney konuşurken araya girenler de dahil olmak üzere seyircilerden gelen yüksek sesli tepkiler damgasını vurdu. Bazı katılımcılar filmin Netanyahu tasvirine ve Gazze'de bildirilen ölü sayısına itiraz ederken, bir kişi film yapımcılarını yanlış bilgi yaymakla suçladı. The Guardian gösterim ile ilgili haberinde, Bloom ve Gibney'in tartışma sırasında gergin bir atmosferle karşı karşıya kaldıklarını vurguladı. Seyircilerden biri Bloom'un karşısına geçerek onu filmde, özellikle de Gazze'deki ölü sayısıyla ilgili olarak “bir sürü yalana” yer vermekle suçladı. Bloom, rakamların doğrulandığını ve tartışmalı konuya rağmen belgeselin dengeli bir görüş sunmayı amaçladığını belirterek filmi savundu.
Özel görüntüler yer alıyor
Bibi Dosyaları, Netanyahu hakkındaki soruşturmanın bir parçası olarak polis tarafından kaydedilen kapsamlı görüntüleri içeriyor. İsrail yasaları bu tür görüntülerin kamuya açıklanmasını engellediğinden, belgeselin TIFF'teki ilk gösterimi izleyicilerin Netanyahu'yu sorgulanırken görmeleri için nadir bir fırsat. Gibney filmin Toronto'ya, Netanyahu'nun süregelen çatışmanın ortasında yaptıklarının acilen ele alınması ihtiyacı nedeniyle devam etmekte olan bir çalışma olarak getirildiğini açıkladı. Film, Netanyahu'nun Milchan ve Elovitch'e fayda sağlamak için cömert hediyeler aldığını ve siyasi müdahale iddialarını reddettiğini ortaya koyuyor. Görüntüler, Netanyahu'nun kamusal kişiliğiyle keskin bir tezat oluşturan ham ve filtrelenmemiş bir yönünü tasvir ediyor.
Bloom ve Gibney'nin motivasyonu
Gazze'deki çatışmaları tırmandıran 7 Ekim saldırılarından önce belgesel üzerinde çalışmaya başlayan Bloom, durum kötüleştikçe projenin yeni bir önem kazandığını açıkladı. Gibney, “Bu kayıtlar Netanyahu'nun karakterine daha önce görülmemiş ve olağanüstü bir şekilde ışık tutuyor” dedi. Film, Netanyahu'nun kararlarının ve siyasi stratejilerinin iktidarı uzun süre elinde tutmasına nasıl katkıda bulunduğunu araştırıyor. Yahudi bir babaya sahip olan ve İsrail'i sık sık ziyaret eden Bloom, hem İsrailliler hem de Filistinliler arasında yankı uyandıracak bir film yaratmayı hedeflemiş. “Netanyahu'nun fazla kalması pek çok İsraillinin kabul edeceği ve pek çok Filistinlinin de aynı fikirde olacağı bir şey” dedi.
Küresel bir izleyici kitlesi arayışı
Bloom ve Gibney, belgeselin karmaşık konusuna rağmen bir dağıtım ortağı bulacakları konusunda umutlular. TIFF'in baş belgesel programcısı Thom Powers, filmi “birinci sınıf bir belgesel ve gazetecilik çalışması” olarak övdü ve mevcut medya ortamındaki önemini vurguladı. Gibney, “Bu malzemeyle hesaplaşma açısından belli bir aciliyet var” dedi. “Çatışma konusunda ne yapılması gerektiğini reçete etmeye çalışmıyoruz. Bu film bir adamın [Netanyahu] ve ailesinin portresi” diye ekledi. Bloom ve Gibney, Bibi Dosyaları'nın önemli tartışmalara yol açmasıyla birlikte, filmin Netanyahu'nun liderliği ve İsrail'in geleceği hakkında süregelen tartışmalara katkıda bulunacağını umuyorlar.