15 Kasım 2024, Cuma Gazete Oksijen
Haber Giriş: 09.04.2021 06:00 | Son Güncelleme: 16.02.2022 15:15

Eski malzemelerin yeniden doğduğu sergi

Bedri Baykam tam 143’üncü kişisel sergisine hazırlanıyor. Bu defa, atölyesinde bir kenara atılmış malzemeleri de eserlere entegre etti
Eski malzemelerin yeniden doğduğu sergi
Kahraman Çayırlı
Studio’s Lost & Found (Kayıp Eşyalar Atölyesi), sanatçı Bedri Baykam’ın beş yıl aradan sonraki ilk (toplamda 143’üncü kişisel) sergisi. 16 Nisan-31 Mayıs arasında Piramid Sanat’ta gerçekleşecek sergi, çok yönlü imgeler ve renklerle başka bir evreni tasavvur ediyor. Baykam’la yeni sergisini konuştuk. Studio’s Lost & Found serginizin hikâyesi nedir?  Boya, fotoğraf veya kolaj arasındaki her türlü git gel, 40 yıldır gündemimde kaldı. Herhalde dünyada bu özel paylaşım alanını benim kadar çok ve zengin üsluplarla kullanan pek olmamıştır. Özellikle 4D lentiküler işlerimi de düşündüğünüzde… Bu defa, zaten çok dağınık bir yer olan ve kapısında “disaster area” (afet bölgesi/yangın yeri) yazan atölyemin içinde sağda solda yaşayan, kenara atılmış, kaderine terk edilmiş malzemeleri özellikle bir araya getirerek bu seriye entegre ettim; onları değerlendirerek bu işlerde yeniden doğuşlarını seyrettim.  Sergide kaç parça iş yer alıyor, ebatları, teknikleri nedir?  Serginin kataloğunda 20 yeni iş var: Tüm bu yapıtların ve onlara olanak veren öncü işlerin yer aldığı, 150 sayfalık Türkçe-İngilizce bir katalog. İçinde küratör Sinan Eren Erk ve Amerikalı eleştirmen Peter Frank’in hakkımdaki yazıları da var. Karışık teknik kullandım. Üstelik bu sefer serginin konsepti doğrultusunda her türlü kolajı da bünyesinde taşıyabilen bir seri. Yapıtların çoğu büyük boy ama sergiye gelenler, daha insaflı boyda işlerimi de görebilecekler.  İşler kendi aralarında diyalog kuruyor mu? Mekânda nasıl bir yerleştirme düzenlediniz? Sergiye geldiğinizde bu yapıtlardan kaçını göreceksiniz, bu konuda bir fikrim var ama yaşayarak göreceğiz! Belki üç beş tanesini ana serginin dışında değerlendiririm. Kendi aralarındaki diyalog, sanat tarihi ve benim kişisel tarihim arasında gidip gelen hatlar üzerinde seyrediyor… Aralarında neler fısıldaştıklarına gelince, galiba Brigitte Bardot ve uslanmaz dadaist şair Arthur Cravan’ın gizli flörtlerine, Fransız yazar Apollinaire’in erotik satırlarının Picasso ve sevgilisi Fernande tarafından gizli entim okumalarına şahit olabilirsiniz. Ayrıca onları bir araya getiren ana iletken, 2019’da bitirdiğim ve çok ilgi çeken “Sanat Tarihi Haritası”. Salona nasıl yerleşecekleri de sürpriz olsun!

Türkiye çıkışlı Dünya Sanat Günü

Dünya Sanat Günü’nü uluslararası hale getirdiniz. Hikâyesini anlatabilir misiniz? 2011 yılında Türkiye olarak, Meksika’daki IAA Genel Kurulu’nda (The International Association of Art-Uluslararası Sanat Birlikleri) Leonardo da Vinci’nin doğum günü olan 15 Nisan’ın Dünya Sanat Günü olmasını önerdim ve bu teklif oybirliği ile kabul edildi. Daha sonra 2015’te UNESCO resmi partneri Uluslararası Sanat Birlikleri Derneği’nin Dünya Başkanı seçildim ve 2019’da da Dünya Sanat Günü’nün UNESCO Genel Kurulu’nda resmi UNESCO günü olarak kabul edilmesini sağladım. Bu uğurda genel koordinatörüm Öykü Eras’la Paris’e giderek birçok diplomatik lobi teması yaptık. Dünya Sanat Günü’nün, Türkiye çıkışlı bir fikir olarak dünyaya yayılmış olması bana büyük bir keyif veriyor! 

Tasarım Bienali’nden beş yeni eserli veda

5. İstanbul Tasarım Bienali’nin veda hazırlıkları kapsamında Özgürlük Parkı, Fenerbahçe Parkı Topluluk Bahçesi, Bilgi Üniversitesi santralistanbul Kampüsü’ne yeni eserler yerleştirildi. 30 Nisan’da buna Hollanda İstanbul Başkonsolosluğu bahçesindeki enstalasyon da katılacak. Ayrıca Büyükada Şarkı Hatları adlı geçici pavyon da 26 Nisan’da Büyükada-Haliç seferlerine başlayacak. Bienal etkinlikleri 24 Nisan’da İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın YouTube kanalında yayınlanacak, Pek Kapanış Sayılmaz! ile bitecek.

Dört Mevsim’e dört kemanlı konser

İş Sanat ve Milli Reasürans iş birliğinde gerçekleşen Milli Reasürans Oda Orkestrası’nın konserinde İtalyan besteci Antonio Vivaldi’nin ölümsüz eseri Dört Mevsim, Ecevit Tunalı tarafından her mevsim için özel olarak tasarlanan dört farklı kemanla ses buluyor.  Kemanlar, ilk kez bu konserin İş Kuleleri konser salonundaki seyircisiz kaydında çalındı. Batuhan Uzgören’in şef, keman sanatçısı Can Özhan’ın solist olduğu ve George Frideric Haendel’in Konçerto Grosso eseriyle başlayan konser, 9 Nisan Cuma saat 20.30’dan itibaren ücretsiz olarak İş Sanat’ın YouTube kanalı ve internet sitesinden izlenebilecek.