02 Temmuz 2022, Cumartesi
26.11.2021 04:29

BURASI İstanbul

BURASI sergisinde; İstanbul bağlamında, koleksiyon ve arşivlerden yapılan bir seçki, çağdaş sanat yapıtlarıyla birlikte Yapı Kredi KSM’de sergileniyor

İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık iş birliğiyle hazırlanan, sezonun öne çıkanlarından BURASI sergisi, tarihsel ve güncel imgelerin izini sürerek İstanbul’u kent ve ekoloji çerçevesinden yeniden düşünmeye davet ediyor. Kenti, doğal çevre açısından yaşadığı tarihsel, kültürel ve politik dönüşümlere dikkat çekerek ele alan sergi, çağdaş sanat yapıtları ile İBB Kent Müzesi Koleksiyonları ve Atatürk Kitaplığı Arşivleri’nden bir seçkiyi bir araya getiriyor. Adını, Füsun Onur’un 1993 tarihli, aynı adlı yapıtından alan sergide; İBB arşiv ve koleksiyonlarından, İstanbul bağlamında kent, çevre ve doğa ile ilgili resimler, hat çalışmaları, haritalar, fotoğraflar, albümler, gazeteler, dergiler ve kentin farklı tarihsel dönemlerinden günlük yaşama dair parçalardan oluşan bir seçki sergileniyor. Beraberinde, çağdaş sanatçıların kent bağlamında ekoloji ve çevre adaleti temalarını çeşitli perspektiflerden yorumlayarak ürettikleri yapıtlar sergide yer alıyor.  27 Şubat 2022’ye dek Yapı Kredi Kültür Sanat Merkezi’nde izlenebilecek BURASI’nın küratörü Kevser Güler “Bu sergi İstanbul’un havasını, suyunu, ağacını ve hayvanlarını kent yaşamının paydaşları olarak görmesiyle benzerlerinden ayrılıyor” diyor.

Burası’nın sanatçıları eserlerini anlatıyor

Can Altay: Şehirin şenliğinden ilham aldım “Sokakta sıkça karşımıza çıkan, herkesin kendine bir köşe yaratmak için yaptığı müdahalelerden ödünç alıyorum. Beton doldurulmuş bir araba lastiği, her yerde karşımıza çıkan şemsiyeler… Ben bunları daha şenlikli ve paylaşıma açık ele alabilir miyim, diye başladım.” Özlem Günyol & Mustafa Kunt: Görünürlük - görünmezlik “Bu süreçte bizim yaklaşımımızı belirleyen en önemli şey görünürlük-görünmezlik meselesiydi; Birken iki çalışmasında ele aldığımız İstanbul’un endemik otsu bitkileri de işte bu görünmezlerden. Birken iki projesi, bu bitkilerden 28 tanesine ait desenin ahşap baskı kalıplarına aktarılması ile oluşturuldu.”  Burak Delier: Motosikletli kuryelere selam “İşin adı Kurye; yürüyen, etrafı seyreden, parklarda zaman öldüren aylak bir kuryenin videosu ve “sismosiklet” dediğim, Kandilli Rasathanesi’nden alınmış bir senelik tektonik titreşimlerin otuz dakikaya hızlandırılarak yüklendiği bir kurye motosikletinden oluşuyor.” Yasemin Özcan: Yaşayan, canlı bir iş
Yasemin Özcan, Yeşil (Detay), 2021
Yasemin Özcan, Yeşil (Detay), 2021
“İBB kent koleksiyonunda yer alan Ahmet Ziya Akbulut’un Kaygusuz Abdal (1936) tablosu ile konuşan bir iş üretmek istedim. Bu sürecin ardından, tüm anlamları ile yeşil fikrine odaklanan, seramik karolar, ayçiçeği, fesleğen ve karadut filizlerinden oluşan Yeşil üretildi.” Sena Başöz: Organikliğin arşiv çalışması “Organik olanın devamlılığını sorgularken bir arşiv belgesi olarak kartpostalın ve imgenin saklama olanaklarını da araştırıyorum. Sergide eski İstanbul kartpostalları sergileniyor. İstanbul Kartpostalları, şehrin eski yaşamına dair ipuçları sunarken; Gelecek İçin Kartpostallar, gelecekte şehirdeki türlerin ve bizim devamlılığımızı sorguluyor.” Marina Papazyan: Kurtuluş’un dönüşümü “Sergideki Dimitri’s Binder isimli işim, kentleşmeyle birlikte bir mekânın ve komünitenin parçası olmanın değişen koşullarına bir semt ölçeğinde bakıyor. Tatavla, veya günümüzdeki ismiyle Kurtuluş’un dönüşümünü bir hikaye aracılığıyla hayal etmeye veya hatırlamaya çalışıyor.”  Sinem Dişli: Tarih ne diyor? “Bu sergi için ilk önce İstanbul’un Mezopotamya ve Göbeklitepe’yle bağlantılarını araştırmaya başladım ve Yarımburgaz’la karşılaştım. Sergi için ürettiğim bu çalışma, çevre adaletsizliğini, burada yitip gidenin anlamını düşünmeye dair bir öneri.”  Nalan Yırtmaç: Nefes alabilme hakkıOrmanda resmi, saklanan göçmen çocuklarla ilgili. Sergideki Pazar Arabası resmini yaparken temiz havaya ve suya, zehirsiz gıdaya ulaşma hakkı, nefes alabileceğimiz yeşil alanların artması gibi taleplerin sembolü gibi düşündüm.”
Nalan Yırtmaç, Kuzu Aşkı, 2019
Nalan Yırtmaç, Kuzu Aşkı, 2019
Lara Ögel: Ben bir kitabım “3 kitap kapağından oluşan Liber I isimli çalışmamda kişisel bir iç yolculuğu anlatmaktayım. “Liber” latince kitap ve ağaç kabuğu demek. “I”, İngilizce “ben” kelimesidir. Liber I, izleyiciyi şehirleşmeye, kapitalizme ve çeşitli anlatılarla koparıldığımız doğaya tekrar bakabilmeye çağırıyor.”  Zeyno Pekünlü: İstanbul’dan anılarBildiğim Her Şey bilgi teknolojilerini, sosyal medyanın bilgi dolaşımı etkilerini düşündüğüm bir dönemde ortaya çıktı. İzleyici çalışmayı oluşturan indeks kartlarından hangisine elini atacağına bağlı olarak bir bireyin İstanbul ile temas ettiği anlarda yaşayabileceği her güzellikle, İstanbul’un ev sahipliği yaptığı anılar ve travmalar ile karşılaşabilir.”