Şu aralar sanat dünyası Piyalepaşa’daki yeni hareketlenmeyi konuşuyor. Arter, Dirimart, Evliyagil Dolapdere ve Pilevneli Dolapdere ile başlayan hareketlilik Piyalepaşa’ya ulaşmış durumda. Hareketi başlatan MERKUR Gallery ve artSümer’e, 25 Aralık’ta Pi Artworks ve Zilberman Gallery’nin de eklenmesiyle birlikte, burada 4 galerilik yeni bir çekim merkezi oluşacak. Öte yandan talihi bir gecede dönen Külkedisi misali Piyalepaşa’nın tarihi de yükselişler ve düşüşlerle, gözdelikten yoksulluğa uzanan zengin bir hikâyeye sahip. Ve şimdi sanat yoluyla yeniden ‘soyluluğuna’ kavuşmaya hazırlanıyor. Bu hareketliliğin merkezinde yer alan öncü ise MERKUR Gallery. Açılış sergisi olan Bilgi İmgeleri, İstanbul’da 1980’lerden beri gelişen çağdaş görsel sanatın şehrin belleğine kattığı değere odaklanıyor. Yani hikâyeyi tam da merkezinden başlatmış oluyor. Serginin küratörü Beral Madra, çağdaş sanat tarihimizin duayen isimlerinden biri. Ve de serginin merkezinde yer alan ‘80ler, ‘90lar sanat ortamını en yakından deneyimleyenlerden… Dolayısıyla Piyalepaşa’daki yeni yerindeki MERKUR Gallery’nin ilk açılış sergisinin küratörü olmasının da ayrı bir anlamı ve önemi var. Ahmet Öktem, Emre Zeytinoğlu, Fatih Aydoğdu, Gonca Sezer, Güven İncirlioğlu, Hakan Gürsoytrak, Handan Börütecene, Mehmet Güleryüz, Murat Morova, Mustafa Pancar, Osman Dinç, Serhat Kiraz ve Selma Gürbüz’ün (1960-2021) eserlerinden oluşan ve 22 Aralık’a dek sürecek Bilgi İmgeleri’ne dair küratörü Beral Madra, Piyalepaşa’daki yeni oluşuma dair de MERKUR Gallery’nin kurucusu Sabiha Kurtulmuş ile konuştuk. Theodor Adorno’nun “Anılar, kimsenin bizden alamayacağı tek mülkümüzdür” sözleriyle başlarsak, bu sergi sizin hangi kişisel anılarınızı canlandırıyor? İstanbul’da bir galeri kurmak, bunu sürdürülebilir bir işletme durumuna getirmek, zaman içinde kentsel değişimlere göre bir yerden bir yere taşımak, benim de 1979’da başlayan serüvenimde yer alıyor. Bu açıdan galerisini yeni bir mahalleye taşıyan Sabiha Kurtulmuş’a destek olmaktan dolayı mutluyum. Sergideki sanatçıları sanat yaşamının başlangıcında tanıdım; yıllar boyunca üretimlerini izledim, yapıtlarını uluslararası ortama taşıdım, iletişim ve iş birliği içinde bugünlere geldim. Bu sergi İstanbulluların hangi kişisel anılarını canlandırmayı diliyor? Bu serginin altyapısında topluma ve genç kuşak sanatçılara, yakın geçmişte üretilen sanat yapıtlarını ve bunları üreten sanatçıları hatırlatmak var. Aynı zamanda Bilgi İmgeleri başlığıyla toplum için şu mesajı da taşıyor: Günümüzdeki görsel okyanus neo-kapitalist çıkarlar doğrultusunda hakikat-sonrası ideolojiye hizmet ediyor. Sanatın sunduğu görsel imgeler ise toplumun bu ideolojinin şifrelerini çözmesine yardımcı oluyor ve ideolojiye karşı direnme bilgisi veriyor. Sergide yer alacak sanatçılar ve eserlerini nasıl belirlediniz? Geçmişte ürettikleri işleri çok iyi biliyorum; bu işler benim için de bilgi kaynağı. Kendileriyle konuşarak mevcut ve sergilenebilir işler üstünde karar verdik. Galerinin girişinde de yer alan Selma Gürbüz’ün eserleri sanırım sizin için ayrı bir yere sahip. Selma Gürbüz’ün 1989 tarihli bu dört resmi, benim Nişantaşı’ndaki galerimde düzenlediğimiz ilk sergisinden. Resimlerde kara yılanlar var; yerde de demirden üretilmiş kara yılanlar yer alıyordu. 1989’da İtalya’nın Bari kentinde Akdeniz Ülkeleri Sergisi’ne Türkiye’yi temsilen küratör olarak davet edildim. Gürbüz o sergide de vardı ve ondan sonra Avrupa’ya açılma olanağı buldu.
26.11.2021 04:29
Piyalepaşa’nın yeni ‘imgesi’
Dört galerinin taşındığı Piyalepaşa semtinin yeni sakini MERKUR, açılışını Bilgi İmgeleri ile yapıyor. Serginin küratörü çağdaş sanat duayeni Beral Madra
Türkiye’nin plastik sanatlar tarihine bakmak
15 Kasım 2024
1.5 milyon fotoğraflık arşivden 125 kare
08 Kasım 2024
İstanbul’un ‘kitap bayramı’ başlıyor
01 Kasım 2024
Rumeli Hisarı yakında eski güzel günlerine dönecek
25 Ekim 2024
Burçak Bingöl’ün ‘hatırlama bahçesi’
Tüm Yazıları
18 Ekim 2024