23 Aralık 2024, Pazartesi Gazete Oksijen
Haber Giriş: 12.03.2021 06:00 | Son Güncelleme: 16.02.2022 15:14

Senaryolara ‘edebi’ transferler

Dizilerin ve dijital platformlarının cazibesine kapılıp edebiyattan senaryoya transfer olan yazarlar, yetenekleriyle bu yapımları bir adım ileri götürüyor
Senaryolara ‘edebi’ transferler
Selin Özavcı Tokçabalaban
Çeşitlenen dijital yayın platformlarının yapımcılık piyasasına getirdiği hareketliliğin de etkisiyle yıldız sinema oyuncularını dizilerde izlemeye çoktandır alışkınız. Dizi ve mini seriler sadece ünlü oyuncular değil, sektörün diğer paydaşlarından olan senaryo yazarları için de büyük bir üretim mecrası ve haliyle de dev bir gelir kapısı. Gittikçe sofistike bir hâl alan dizi fikirlerinin ustalıkla yazılmasında edebiyattan destek almak da platformlar ve yapımcılar açısından bakıldığında akıllıca bir yatırım oldu.

“Televizyon için yazılmış bir roman”

Bu iki sektör arasındaki ciddi geçişin ilk sinyallerini veren, 2002 tarihli The Wire’ın yazar kadrosu. Televizyon tarihine geçen dizinin büyüsü, senaryosuna yayılan yazarlık başarısından kaynaklanıyor. Bu başarının ardında eski bir polis muhabiriyken, sonradan ikisi de televizyon dizisine dönüşen kitapların yazarı olan David Simon ile yine suç yazarı George Pelecanos’un güçlerini birleştirmesi yatıyor. Zira ikili The Wire’ın televizyon için yazılmış bir roman yolundaki amaçlarına fazlasıyla ulaşıyor. Bu ekibe daha sonra aralarında Cesaretin Var mı?’nın da bulunduğu bol ödüllü yedi romanın yazarı Megan Abbott ile çok satan dokuz romanın yazarı Lisa Lutz da katılıyor.

Beyazperdenin keşfettiği yazarlar

Dizi tarihinin en popüler yapımlarından Game of Thrones’un (BluTV) yazar ekibinde yer alan David Benioff, biri Spike Lee’nin sinemaya uyarladığı 25th Hour olmak üzere iki roman bir de kısa hikâye kitabı yayınlamış bir yazar. Sinema adaptasyonuyla da ses getiren Gone Girl’ün yazarı Gillian Flynn de ünlü İngiliz dizisi Utopia’nın (Prime Video) Amerikan versiyonunda da senaryo yazarı olarak yer alıyor.

Çok satan yoksa çok izlenen var

Bir teknoloji şirketinde çalışırken yazmaya başlayıp, ilk kitabını 40’ına yaklaşırken yayınlayabilen, ödüllü Charles Yu, 25 milyon dolarlık bütçesiyle Westworld’ün (beIn Connect) yazarlarından. “Çok satanlar listesinde olmadığıma göre, televizyonun mesajımı ulaştırmam için sunduğu geniş kitlelerden memnunum” diyor.
Bones
Bones

Dahi çocuklar da elbet dizi yazar

İlk kitabını 1990’lı yılların sonunda yayımlayan ve Noah Hawley Düşüşe 18 Kala ve İyi Baba ile tanınıyor. 2005’te ekibine dahil olduğu popüler suç drama-komedisi Bones (Prime Video) ile dizi senaryo yazarlığı işine erken girişen vizyonu geniş bir isim. Projesi yeni açıklanan Alien’ın dizi versiyonu da yine onun kaleminden çıkıyor.

İki sezon arası bitirilen kitap

2009’da ilk kitabı yayınlanan Attica Locke da edebiyattan diziye transfer olanlardan. When They See Us (Netflix) ve başrolünde Reese Witherspoon’un yer aldığı Little Fires Everywhere’in de (Prime Video) yazar kadrosunda. 2017 yılında yayınladığı dördüncü kitabı Blue Bird’ü, yazarları arasında olduğu Empire (Foxlife) dizisinin iki sezonu arasında bitirdiğini söylüyor.

Usta kalemler uyum sağladı

Sadece gençler değil, Walter Mosley gibi kitapları (Mavi Elbiseli Şeytan) çok satanların da TV maceralarından söz etmek mümkün. Yazarları arasına katıldığı Snowfall (TV+) ile izleyici karşısına çıkan Mosley’e göre, kitaplarını okuyan her bir kişiye karşılık ekranda 10 kişiye ulaşıyor.  Stephen King gibi bir ustanın kitabı The Outsider’ın (beInConnect) senaryosunu diziye uyarlamak da yine bir başka usta yazara, Richard Price’a düşüyor.