Claire Fu, Brooks Barnes ve Daisuke Wakabayashi / The New York Times
Aquaman'in devam filmi geçen ay Çin'de gösterime girmeden önce Warner Bros. orijinal filmin başarısını sürdürmek için elinden geleni yaptı. Hollywood stüdyosu TikTok'un Çin versiyonu olan Douyin'i film klipleri, kamera arkası görüntüleri ve Çin'in kuzeydoğusundaki Harbin kentinde düzenlenen bir kış festivalindeki Aquaman buz heykelinin videosuyla donattı.
Çin'de ABD'den önce vizyona girdi
Serinin yıldızı Jason Momoa ve yönetmen James Wan'ı Çin'de bir tanıtım turuna gönderdi. Momoa, Çin'in ilk Aquaman'e olan düşkünlüğünün, devam filminin ABD'den iki gün önce Çin'de gösterime girmesinin nedeni olduğunu söyledi. Çin'in devlet tarafından işletilen film kanalı CCTV 6'ya verdiği bir röportajda "Çin'in filmi sevmesinden gurur duyuyorum, bu yüzden filmi size getirdik ve siz de tüm dünyanın önünde izleyeceksiniz" dedi. Ancak tüm bu baskılar işe yaramadı.
Çin kayıp bir krallığa dönüştü
Aquaman ve Kayıp Krallık gösterime girdikten birkaç hafta sonra Çin'de sadece 60 milyon dolar toplayabildi. Bu rakam, 2018 yapımı orijinal filmin Çin'deki 90 milyon dolarlık açılış hafta sonunda elde ettiği 293 milyon dolarlık hasılatın yanına bile yaklaşamadı. Elde ettiği tutar, bu filmin 1,2 milyar dolarlık gişe başarısının dörtte birini oluşturdu. Çin'in kayıp bir krallığa dönüştüğünü fark eden sadece Aquaman filmlerinin yapımcıları değil.
Oppenheimer ve Barbie bile ilk 30'a giremedi
2023 yılında, Görevimiz Tehlike, Hızlı ve Öfkeli ve Spider-Man serilerinin merakla beklenen devam filmlerine rağmen Çin'de en çok hasılat yapan 10 film arasında hiçbir Amerikan filmi yer almadı. 2011'den bu yana bilet satışlarını takip eden Çinli veri sağlayıcısı Maoyan'a göre, Hollywood'un geçen yılki en büyük hitlerinden ikisi olan Oppenheimer ve Barbie Çin'de gişede ilk 30'a giremedi. Hollywood'un Çin'de ilk 10'un dışında kaldığı diğer tek yıl pandemi sırasında 2020'ydi.
"Yüz milyonlarca dolar kazanılan günler geride kaldı"
Bir zamanlar Hollywood filmlerine akın eden Çinli sinemaseverler giderek yok oluyor. Çin, Amerika Birleşik Devletleri dışındaki en büyük film pazarı ve film endüstrisi zorlanırken Amerikan stüdyolarının büyüme ve karlılık için güvendiği bir yer. Güney Kaliforniya Üniversitesi'nde Çin siyaseti ve film endüstrisi üzerine çalışan profesör Stanley Rosen, "Bir Hollywood filminin Çin'de yüz milyonlarca ABD doları kazandığı günler geride kaldı" dedi.
Çin'in film endüstrisi yerli izleyicilerde yankı uyandıran daha yüksek kaliteli filmler üretiyor. Ülkenin geçen yılki en iyi iki filmi, tekliflerin çeşitliliğini vurguluyor: Diyalog açısından zengin bir gerilim filmi olan Full River Red ve özel efektlerle dolu bir bilim-kurgu filmi olan The Wandering Earth II. Amerika Birleşik Devletleri ile artan gerilimin arka planında, Çin, iktidardaki Komünist Parti'nin doktrinlerine uygun filmler yaratmak için yerel film yapımcılarının çabalarını destekleyerek kültürel bir etki olma hedefini ilerletti.
İddialı Çin teması
Son yıllarda, en yüksek gişe hasılatı elde eden filmlerden bazıları daha güçlü ve daha iddialı bir Çin temasını işledi. Tüm zamanların en çok hasılat yapan Çin filmleri, Kore Savaşı sırasında Amerika Birleşik Devletleri'nin her şeye rağmen yenilgisini anlatan 2021 yapımı The Battle at Lake Changjin ve Çinli Jason Bourne benzeri bir karakterin Amerikalı bir askeri alt ettiği 2017 yapımı milliyetçi aksiyon filmi Wolf Warrior 2.
Şanghay Film Derneği Başkan Yardımcısı Shi Chuan, birçok ABD stüdyosunun bir zamanlar Çin'i her zaman para kazanabilecekleri bir pazar olarak gördüğünü söyledi. Artık durum böyle değil. Temkinli Çinli tüketiciler daha az harcama yapıyor ve gişe satışları pandemi öncesi seviyelere dönmedi. Shi, "Şimdi Amerikan film şirketlerine bu zihniyetin artık geçerli olmadığını söylüyorum. Çin pazarını, Çinli izleyicileri ve Çin pop kültürünü anlamak için derinlemesine çalışmalısınız" ifadelerini kullandı.
27 yaşındaki Hannah Li, Pekin'de bir teknoloji şirketinde çalışıyor. Li, eskiden sadece yabancı filmleri izlediğini ama son zamanlarda bunun değiştiğini söyledi. Geçen yıl en sevdiği filmin, Dünya'yı güneş tarafından yutulmaktan kurtarmak için insanların nasıl bir araya geldiğini anlatan The Wandering Earth II olduğunu söyledi. Li, filmin mesajının Hollywood filmlerinde nadiren gördüğü bir tür kolektivizmi teşvik ettiğini ve Amerikalı yapımcılara bir sinyal göndermesi gerektiğini belirtti. Li, "Hollywood filmleri artık Çinli izleyicilere yenilik getiremiyor" dedi.
© 2024 The New York Times Company