Esin Hamamcı
İstanbul’da Art Nouveau tarzında inşa edilen ilk bina olan, 1900-1901 tarihli Casa Botter (Botter Apartmanı), II. Abdülhamid’in saray terzisi Jean Botter için Raimondo D’Aronco tarafından tasarlanmış. Türkiye’nin ilk modaevi olarak da kullanılan Casa Botter, İBB Miras ve Kültür ekibi tarafından restore edildi, İstiklal Caddesi’ne sanat ve tasarım merkezi olarak hayat vermeye başladı. Burada açılan ilk sergi Düşler, Hakikatler üzerine küratör Melike Bayık ile konuştuk.
“Düş ve hakikat” teması Casa Botter’le nasıl bir bağ kuruyor?
İBB ile iş birliği yaptığımızda Casa Botter binası Düşler, Hakikatler sergisi için uygun bulundu. Benim en başta sunduğum dosyadaki düş ve hakikat düzlemi de 6 Şubat depremlerinden sonra değişmeye başladı. İlk başta hissettiğim, bulutların üzerinde sakince yürüyen bir sergiyken bir sonraki sürekli şiddet, gerginlik barındıran görüntüler içeriyordu. Botter Apartmanı 123 yıllık bir bina ve gerçekten büyüleyici. Kendi kimliğini, özel değerlerini taşıyor. Vitrini İstiklal’e bakıyor ve halkla buluşuyor. Bu noktada hem iyileşme, şifalanmaya hem de insanlara nasıl düş kurdurup hakikatleri nasıl gösterebiliriz kısmına odaklandım. Sergi içindeki önemli dinamiklerden birisi binanın ruhuna dokunmak ve bunun içinde dans etmekti. Sanatçı seçkisinde ise hangi sanatçının neye referans verdiği mühimdi.