19 Aralık 2024, Perşembe Gazete Oksijen
Haber Giriş: 23.07.2021 04:30 | Son Güncelleme: 16.02.2022 15:16

Arter’de hareketli bir yaz

Zihin kurcalayan video yerleştirmeleri, enstrümansız orkestra performansları, mekanı hiç tahmin etmeyeceğiniz gibi kullanan enstalasyonlar, sanatı sorgulayan yaklaşımlar, Arter’i yaz sıcaklarında serin bir vahaya dönüştürüyor
Arter’de hareketli bir yaz
Arter’in yoğun bir sergi programı var. Yeni açılan sergilerin yanında 8 Ağustos’ta sona erecek iki sergiyi kaçırmamanızı tavsiye ederim. Bu sergilerden ilki Nevin Aladağ’ın İzler başlıklı üç kanallı video yerleştirmesi. Aladağ’ın, yapıtlarında ses ve hareket önemli ögelerdir. Dans ve performans aracılığıyla bu iki öge bazen şeylerle birleşir, bazen sanatçının kendisiyle, çoğu zaman da içinde yaşadığı yahut içinden geçtiği kentlerle… 2017’de Venedik Bienali’nde de gösterilen İzler; sanatçının Stuttgart kentinde edindiği, enstrümanlarla kente ait şeylerin ve doğanın yeni bir anlatıya dönüştüğü insansız bir orkestranın video/performansı. 

Eleştirel okumalar

Arter’de sese odaklanan diğer iki serginin de küratörü Melih Fereli. Dinleyen Gözler İçin ve Yağmur Ormanı V (varyasyon 3) sergileri birbiriyle yakından ilişkili. İmgeler ve sesler arasında bedensel bir algı eşliğinde hafızanızı da çağırarak sergileri deneyimliyorsunuz.  Kevser Güler’in küratörü olduğu Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan Gökcisimleri Üzerine de tıpkı İzler gibi çok sesliliği paylaşan bir sergi.   Emre Baykal’ın küratörü olduğu Tedbir ise yine Arter Koleksiyonu’ndan bir araya getirilen yapıtlardan oluşuyor. Sergi; sanatçı, sanat kurumu, sanat eseri ve izleyici arasındaki türlü ilişkiye dair eleştirel okumalar sunuyor. Öte yandan serginin ismi pandemi süreciyle hızla hayatımıza giren ve kalıcı izler bırakan bir kavram olarak bu gerçekliği hatırlatıyor lakin Canan Tolon’un sergide yer alan bir yapıtının isminden ödünç alınan Tedbir; sanat eseri, kurum ve sanatçı arasındaki mesafenin yapısal özelliklerini, zorluklarını, karmaşık dehlizlerini birbirine sıkı sıkı sıkıya bağlayan bir sergi olarak akılda kalıcı izler bırakıyor.

Kurmaca-gerçek arası

Aslı Seven’in küratörü olduğu Emre Hüner’in [ELEKTROİZOLASYON]: Bilinmeyen Parametre Kayıt-Dışı sergisi ise izleyeni melez bir yapının yerüstü buluntularını keşfetmeye davet ediyor: Şimdinin kıyısında, geleceğin buluntuları olabilecek şeylerle yeryüzünü kurmaca ve gerçek arasında yazılmamış senaryolara dahil ediyor.

Arter’in ilk 10 yılı

Arter bugün 11 yaşında ve 2019’un Eylül ayında Dolapdere’deki yeni binasına taşındı. 50’yi aşkın sergi ve 200’den fazla yapıtın üretimine destek veren mekan, kısa süre önce ilk 10 yılını, sanat için yarattığı alanı nasıl tohumladığını ve yeşerttiğini etraflıca anlattığı bir kitap yayımladı. Arter: Sanat İçin Alan Yaratmak başlıklı kitabın tasarımını Bülent Erkmen üstlenmiş. İlkay Baliç tarafından kaleme alınan kitapta, on kavram aracılığıyla Arter’in yeni üretimleri destekleyerek çağdaş sanatın eleştirel yüzü için yeni bir alan olarak doğuşu, çoğalarak büyümesi ve disiplinler arası teması okuyucuya sunuluyor.