27 Nisan 2024, Cumartesi Gazete Oksijen
15.01.2021 19:26

Maliye müfettişi katilin peşinde

 

İktisatçı Mahfi Eğilmez’in ilk romanı İnferis bir polisiye. Eğilmez bir maliye müfettişini merkeze oturtarak polis komiserini, savcıyı ve gazeteciyi aynı yolsuzluk ve cinayet dosyasının peşinde nefes nefese koşturuyor

Elif Tanrıyar Mahfi Eğilmez’in polisiye romanı İnferis, başındaki Latince bir epigrafla başlıyor; “Libarete tute me ex inferis” (Kendini cehennemden kurtar). Latinceyle ve cehennem sözcüğüyle karşılaşınca aklıma ilk gelen çağrışım ise Dante’nin İlahi Komedya’sı oluyor. Hatırlarsanız Dante, orada hikâyenin kahramanı da olan kendisinin ağzından ölüm sonrası sırasıyla cehennem, araf ve cennette geçen bir hikâyeyi anlatır. “Acaba” diyorum, “Eğilmez de bu hikâyede bizi benzer bir yolculuğa mı çıkaracak?’ Kitabı bir solukta okuyup bitirdikten sonra ise bu düşüncemde pek de yanılmadığımı anlıyorum.   Dönemin gözde ve çok varlıklı müteahhitlerinden birinin Tarabya’daki görkemli malikanesinde ölü bulunmasıyla başlayan hikâye, giderek bir cinayet soruşturmasından öteye uzanıp devletin en üst kademelerine dek devam eden bir yolsuzluk zincirinin dolambaçlı yollarında devam ediyor. Ve evet, bu dolambaçlı yolları takip eden kahramanımız maliye müfettişi Murat K. da bir anlamda cehennemde yolculuğa çıkıyor. Peki acaba önce arafa ulaşabilecek ardından da bu cinayetin paralelindeki yolsuzluk bilmecesinin yapbozunu tamamlayıp kendisini de kurtarabilecek mi? Yani cennete varabilecek mi? İnfernis her şeyden önce alışılageldik polisiyelerden çok farklı. Bir roman kurgusu sürükleyiciliğinde, artan bir merak temposu eşliğinde asıl olarak kamu ihalelerinde, ekonomi dünyasında, bürokrasi ağlarındaki yolsuzluklara, İsviçre bankalarındaki gizli hesaplara para aktarma sırasında döndürülen gizli çarklara dek arka plandaki nice ilginç olayı anlatıyor. Çoğu zaman sıkıcı olarak nitelendirilebilecek bu tür olayların esasında bir polisiye romanın temposunu ve çok katmanlılığını artıracak ölçüde karmaşık ve gizemli olabileceğini gösteriyor. Öte yandan belki de edebiyat ve polisiye roman tarihine ilk kez bir maliye müfettişi ana kahraman hediye ediyor.  İlgi çekici diğer unsurları da sayalım… Carmina Burana’dan Latince edebiyata, Albert Camus’nün Yabancı’sından Dostoyevski’nin Suç ve Ceza’sı’na, Fikret Mualla’dan Mustafa Ayaz’a kadar edebiyat eserlerine yapılan atıflarla öyküye ve kahramanlara dair metaforlar yaratılmış. Ayrıca dekorasyon ve tasarım detaylarının yanı sıra kadın karakterlerinin kıyafetleri de bir moda editörünü aratmayacak incelikte zevkle tasvir edilmiş. Ne demiş Fransızlar? “Cherchez la femme! / Kadını arayın” Yani bir yerlerde ters giden bir şey varsa işin içindeki kadını arayın… Biz Mahfi Eğilmez’i bugüne dek iktisatçı kimliğiyle tanıdık. Gazi Üniversitesi’nde kamu maliyesi alanında doktora yaptı; Maliye müfettiş muavini olarak girdiği bürokrasiden, Hazine Müsteşarı iken istifa etti. Ardından hem özel sektörde çalıştı hem de öğretim üyeliği görevlerini yürüttü. Aynı zamanda köşe yazarlığı ve televizyonculuk da yapan Eğilmez’in ekonomi alanında kitapları ile Hititlere dair çalışmaları da var.  Biz yine son sözü ona bırakalım, kitabı hakkında söylediklerine kulak verelim:Kendi yazdığım bir kitap üzerine yorum yapmam tuhaf gelebilir size ama bazı yanlış anlamaları baştan giderecek bir not yazmamda yarar olduğunu düşünüyorum. İnferis, klasik polisiye akımına da kara roman akımına da tam olarak oturtulamayacak bir roman. Başlangıçta klasik bir polisiye roman gibi başlıyor, sonra kara roman ögelerine bürünüyor olsa da asıl olarak bir polisiye kurgu içinde siyasal çürümüşlüğü, bu çürümüşlüğün bürokrasideki yansımalarını, yozlaşmış siyasetçilerle iş insanlarının çıkar birliklerini, bu çıkar birliğine göz yuman hatta alet olan kişileri anlatıyor. Bu yozlaşmış ilişkilere direnen az sayıda idealist insanı öne çıkararak umudun her zaman var olduğunu vurgulamaya çalışıyor.”  İnferis / Mahfi Eğilmez / Remzi Kitabevi / Roman / 366 Sayfa