Zachary Small / The New York Times
Yıllardır sanat dünyasında tartışmalara yol açan bir muz, çarşamba gecesi Sotheby's'in çağdaş sanat müzayedesinde 6,2 milyon dolara satıldı. Muz, muhtemelen birkaç gün içinde çöpe atılacak olsa da, dünyanın tartışmasız en pahalı meyvesi oldu. Muz, ünlü şakacı Maurizio Cattelan'ın 2019 tarihli Comedian adlı kavramsal sanat eserinin yıldızıydı. Eser, bir orijinallik sertifikası ve sahiplerinin diledikleri takdirde çürüdüğünde muzu değiştirebilmeleri için kurulum talimatlarıyla birlikte geliyor. Beş dakika süren hızlı teklif verme süreci, Çin doğumlu kripto girişimcisi Justin Sun'ın diğer altı rakibini geride bırakarak kazanan teklifi vermesiyle sona erdi ve uzmanlar bunun, zor durumdaki bir piyasanın bile gösteriş için büyük harcamalar yapabileceğinin bir işareti olduğunu söyledi.
"Muzu bizzat yiyeceğim"
Sun yaptığı açıklamada Cattelan'ın eserinin “sanat, memler ve kripto para topluluğu dünyaları arasında köprü kuran kültürel bir fenomeni temsil ettiğini” ifade etti. Müzayedeyi Hong Kong'dan izleyen Sun, “Önümüzdeki günlerde, bu eşsiz sanatsal deneyimin bir parçası olarak muzu bizzat yiyeceğim ve hem sanat tarihindeki hem de popüler kültürdeki yerini onurlandıracağım” diye ekledi. Cattelan'ın eseri ilk olarak Art Basel Miami Beach'te sergilenmiş ve Perrotin Gallery Comedian'ın üç edisyonunu 120 bin ila 150 bin dolar arasında bir fiyata satmıştı. Ancak kalabalık o kadar rahatsız edici oldu ki galeri sonunda bir performans sanatçısı olan David Datuna'nın muzu duvardan söküp yemesi üzerine muzu standdan çıkardı. Sotheby's'de muz 1 milyon ila 1,5 milyon dolar arasında bir tahminle geri döndü ancak son çekiç fiyatı düşük tahmini altmış katına çıkardı.
Eser medyada sansasyon yarattı ve New York Post gazetesinin kapağında yer aldı. Bazı eleştirmenler magazin gazetelerinden daha cömert davrandı. The New York Times'ta yazan Jason Farago, Comedian başlığının ironik olduğunu açıkladı: Çünkü Cattelan, en iyi palyaçolar gibi, kesinliklerimizi bir muz kabuğu kadar kaygan hale getiren bir trajedisttir.
Sanatçı o zamanlar eserini piyasa spekülasyonlarına karşı hicivli bir alay olarak tasarladığını ve “Sanat sisteminde bir nesne hangi temelde değer kazanır?” sorusunu sorduğunu söylemişti. Kısa bir süre önce e-posta yoluyla yaptığı bir söyleşide, “Müzayede kariyerinin zirvesi olacak" demişti.
©2024 The New York Times Company