Nico Grant ve John Koblin / The New York Times
İki yıl önce YouTube, Hollywood'u kendi oyununda yenmeye yönelik cesur planından vazgeçti. Video platformu bir sonraki Netflix'i kurmaya çalıştı ancak başarılı olamadı. Bu yüzden dizileri iptal etti ve kendisini bir isim haline getiren kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriklere geri döndü. Bu karar büyük bir taviz, hatta bir başarısızlık gibi görünüyordu. Ancak şimdi YouTube, bir zamanlar taklit etmeye çalıştığı şirketleri geride bırakarak ABD televizyonlarındaki en popüler yayın hizmeti olarak sürekli birinci sırada yer alıyor. Platformun liderlik tablosunun zirvesine beklenmedik yükselişi, yayın çağında on yıldan fazla bir süredir internetin TV'nin doğasını ve izleyicilerin alışkanlıklarını değiştirmeye devam ettiğini gösteriyor.
YouTube'un TV'lerdeki izlenme oranı, insanların evde sıkışıp kaldığı ve daha fazla içerik tüketmeye istekli olduğu pandemi döneminde sıçrama yaptı. Bu eğilim, daha rahat bir TV deneyimine yönelik artan ilginin bir işareti olarak devam etti. Platformun popülaritesi, YouTube'un içerik yaratma konusundaki eli kolu bağlı yaklaşımı ile Disney, Paramount ve NBCUniversal gibi medya şirketlerinin izleyiciler için rekabet ederken yaptıkları milyar dolarlık bahisler arasındaki keskin farkların altını çiziyor.
Netflix'in 2012'de orijinal içerik sunmaya başlamasından bu yana, TV kanalları yayın yarışına atılarak büyük ön yatırımlarla birbirlerini geride bırakmaya çalışıyor. Sadece Netflix, yeni dizi ve filmlerin yanı sıra diğer şirketlerin kütüphanelerindeki eski yapımlara da yılda 17 milyar dolar harcıyor. YouTube'da sıradan içerik oluşturucular ne yapacaklarına karar veriyor ve prodüksiyon maliyetlerini karşılıyor. Bir video izlenme ve reklam geliri elde ederse, YouTube içerik oluşturuculara bu gelirin yüzde 55'ini gönderiyor. Bir video başarısız olursa, hiç para kaybetmez. Şirket, son üç yılda içerik oluşturuculara ve iş ortaklarına içerik için 70 milyar dolar ödediğini söylüyor. Tabii bunu her zaman videodan para kazanıldıktan sonra yapıyor böylece finansal bir risk almıyor.
"Yeni nesil için yapılanmış bir televizyon"
YouTube'un CEO'su Neal Mohan bir röportajda, içerik kararlarını yaratıcılara bırakma kararının şirketin aldığı en önemli ders olduğunu söyledi. Mohan, "İçerik oluşturucularımız, hayranlarımızın ve izleyicilerimizin ne istediğini tahmin etme konusunda çok daha iyiler. Bu, yeni bir nesil için yeniden yapılanmış bir televizyon" dedi. Mohan, Amerika Birleşik Devletleri'nde her ay 150 milyon kişinin televizyonlardan YouTube'a baktığını ve telefonlarda popüler olan şeylerin aynısını izlediklerini söyledi: YouTube'un en büyük yaratıcısı Bay Beast'in gösterileri; müzik videoları ve hatta Shorts adı verilen TikTok tarzı dikey videolar.
TV izlenme oranlarını takip eden Nielsen'in verilerine göre YouTube, 17 ay üst üste TV'de yayın izleme süresinde liste başı oldu. Haziran ayında YouTube'un payı yüzde 9,9'a yükselerek herhangi bir yayın platformu için rekor kırdı. Bu orana telefon, tablet ya da bilgisayardan izleyen izleyiciler dahil değil. Ayrıca geleneksel ağ ve kablo kanallarını ücret karşılığında sunan YouTube TV uygulaması da dahil değil. İkinci çeyrekte YouTube'un reklam satışları yüzde 13 artarak 8,7 milyar dolara ulaştı. Bu rakam Wall Street analistlerinin beklediğinden biraz daha azdı ancak ana şirketlerinden Alphabet'in bildirdiğine göre YouTube aynı zamanda abonelikler üzerinden de para kazanıyor.
İzleyicilerin yüzde 48'i 34 yaşından küçük
Video hizmeti genç izleyiciler arasında da iyi bir performans sergiliyor. Nielsen, mayıs ayında TV izleyicilerinin yaklaşık yüzde 48'inin 34 yaşından küçük kişilerden oluştuğunu tespit etti. Buna karşılık Netflix, izleyicilerinin yüzde 43'ünü bu yaş grubundan elde etti. Sadece Disney+, çocuk dostu içeriğiyle bu demografik grupta daha iyi performans gösteriyor.
"Çok geniş bir yelpazeye hitap ediyor"
YouTube ayrıca Siyah, Asyalı, Hispanik ve İspanyolca konuşan haneler arasında da güçlü izlenme oranlarına sahip. Nielsen'in ürün stratejisinden sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Brian Fuhrer, "Çok geniş bir yelpazeye yayılıyor, gücünü de bu sağlıyor. Her bir demografik grup, her ırk ve etnik köken için her zaman bir şeyler var" dedi.
Rhett McLaughlin ve Link Neal 2006 yılında platforma komedi videoları yüklemeye başladı. Şimdi kanallarının toplam 31 milyon abonesi var. Günlük talk show programları Good Mythical Morning'de ünlü konuklarla röportajlar yapıyor ve düşük riskli deneylerle dalga geçiyorlar. McLaughlin, "İlk günlerde YouTube'u geleneksel Hollywood'a giden bir basamak olarak görüyorduk" dedi. Geleneksel TV programlarını denediklerini ve her zaman tatmin olmadıklarını, bu nedenle yaratıcı özgürlüğe sahip oldukları YouTube'a bağlı kaldıklarını da sözlerine ekledi. Bazı YouTube kanalları, daha büyük ekranlarda iyi görünmek için içeriklerini daha sinematik hale getirdi. Michelle Khare'nin izleyicilerinin yarısı, yüksek bahisli yarışmalarla ilgili videolarını TV'lerde izliyor.
YouTube'un tüm TV izleyicileri eşit değil. Bir araştırma şirketi olan TVision'a göre, çoğunlukla iki uç noktaya ayrılıyor: İnanılmaz derecede yakından izleyenler ve neredeyse hiç izlemeyenler. Massachusetts'teki evinde hayvan besleyen 45 yaşındaki aşçı Erynn O'Neil, yeni kedi ve köpekler alışma sürecindeyken misafir odasındaki televizyonda YouTube oynattığını söylüyor. Bunun rahatlatıcı olabileceğini düşünüyor. O'Neil, "'Uzun kedi videoları' diye arama yapıyorum. Üç saatten fazla olduğu sürece oynat tuşuna basıyorum" dedi. Nielsen ve TVision şu anda hayvanlar için reytingleri takip etmiyor.
©️ 2024 The New York Times Company