23 Kasım 2024, Cumartesi Gazete Oksijen
Haber Giriş: 06.08.2021 04:30 | Son Güncelleme: 16.02.2022 15:16

Aynı yeryüzünde ‘çok kalpli varlıklar’

Necla Rüzgar’ın Her Sayfada Adım Yazılıydı isimli sergisi; başka bir yaşama biçimi düşündürüyordu. Sessions V’in gençleri ise insan merkezli yaşamın türlü çıkmazlarına eleştirel bir bakış fırlatıyor
Aynı yeryüzünde ‘çok kalpli varlıklar’
Geçen mayıs ayında Ankara’da, Galeri Nev’de Necla Rüzgar’ın Her Sayfada Adım Yazılıydı isimli solo sergisi açılmış, haziranın sonuna dek izlenmişti. Sanatçının, İstanbul’da 2018 yılında Galata Rum Okulu’nda açtığı, Çok Kalpli Varlık sergisinde anlattıkları, bu sergide kaldığı yerden devam ediyordu. Rüzgar, sanat üretiminde canlı türleri arasında, hiyerarşi yaratan ve ötekileştiren insan, hayvan, kadın, erkek gibi kavramları söküp atar ve varlık kavramına ulaşır. İnsan oluş yahut hayvan oluşun kendisi birbirinin içine geçen, birbirinden doğan, birbirini besleyen ve aynı zamanda yok eden bir bütündür. Rüzgar, Ankara’daki sergide izlediğimiz desen ve heykellerinde bu bütün oluşa yeni bir yaşama biçimi ihtimalini ekleyerek düşünmeye davet ediyordu. Yeryüzü üzerinde canlılık tüm hızıyla şiddete maruz kalıyor, insanın insana ettiği kadar öteki saydığı her şeye verdiği zarar bildiğiniz üzere yayılmacı bir arsızlıkla devam ediyor. Kırılgan, savunmasız, güzel olan ne varsa, yağmalayıcı ve işgal edici kendinden olmayanı bitirici bir zihniyetin kurbanı. Necla Rüzgar, Her Sayfada Adım Yazılıydı sergisinde kurban oluş/ediliş gerçekliğine karşı, tüm canlılığı bir oluşta birleştiriyor ve yeni bir tür yaratıyor demek mümkün. Birbirine yaslanan birbiri içinden geçen tek bir bedende çoklu oluşu sahiplenen eserler; tamamlanmamış halleriyle serginin adı gibi aynı ismi sahipleniyorlardı. Çok kalpli varlık oluş, bu sergide aynı isimle çağırılabilmenin düşüyle, bitmemiş eksiltilmiş ya da azaltılmış, kağıt üzerine mürekkep desenlerle, kendiliğinden doğuveren arı bir anlatının gölgesine dönüşüyordu.

Bireysel hafızadan kollektif hafızaya

İstanbul’da Mixer’de açılan sergide ise; farklı anlatı biçimleriyle, bireysel hafızadan kolektif hafızaya atılan sıkı ilmeklerden oluşan eserler var.
Galeri Nev - Necla Rüzgar, Her Sayfada Adım Yazılıydı<br />Dizisi, 2021, Kağıt üzerine mürekkep, 65x56 cm.
Galeri Nev - Necla Rüzgar, Her Sayfada Adım Yazılıydı
Dizisi, 2021, Kağıt üzerine mürekkep, 65x56 cm.
21 Ağustos’a dek devam edecek Sessions V, Mixer’in kariyerlerinin başındaki genç sanatçılara destek olma arzusuyla hayata geçirdiği sergi serisinin beşincisi. Geçtiğimiz yıl salgın sebebiyle ertelenen Mixer Sessions, sanat alanında eğitim alan, son sınıf lisans, yüksek lisans, doktora öğrencilerinin başvurularına açık. Mixer ekibi tarafından yapılan değerlendirme sonucunda 300’ün üzerinde başvurunun arasından 19 sanatçının farklı disiplinlerde üretilen çalışmaları yine aynı ekibin küratöryal çalışmasıyla izleyicilerle buluştu.  Farklı şehirlerde eğitim gören sanatçıların video, fotoğraf, tuval, kara kalem, seramik, hazır nesne ve mekâna özgü yerleştirmelerinden oluşan bu yılki seçkide, toplumsal hafıza; birey-kimlik; aidiyet; aile; ev-mekân, doğa-insan ilişkisi ve iktidar kavramları öne çıkıyor. İçinden geçtiğimiz salgın döneminin etkisinin de hissedildiği işlerde; yeryüzü ve birey arasındaki yıpratıcı bir çekişmeye dönüşen sevgi dikkat çekiyor ve genç üretimi bir hayli meşgul etmişe benziyor. Ayrıca sergide Mixer ekibi tarafından yapılan, işlerin birbirleriyle iletişim halindeki özenli yerleşimi de gözlerden kaçmıyor. Sergide yer alan sanatçılar; Cemil Toprak, Delal Eken, Derya Gözükızıl, Duygu Tanrıverdi, Eda İlbeyci, Ege Subaşı, Ekin Keser, Ferhat Salman, Gökhan Tanrıöver, Hale Arslan, Hazel Kılınç, Irmak Dönmez, Kübra Zor, Nagihan Aydınlık, Pelda Aytaş, Rıdvan Aşar, Serap Alakaz, Volkan Dinçer ve Zeynep Tunçel Kahyaoğlu.