James B. Stewart / The New York Times
Nisan 2018'de Mattel'in CEO'su olan Ynon Kreiz, Barbie'nin başrolde olduğu uzun metrajlı bir film projesinin hayata geçmesini çok istiyordu. Bu konuda bir de temel ilkesi vardı: Filmin tek bir Barbie bebek satışına destek olup olmaması umurunda değildi. Ama “Barbie” filminin önemli bir kültürel olay olması gerekiyordu. Farklı olmalıydı. Kalıpları kırması lazımdı. Bunun için CEO karakterini, yani kendisini alay konusu etmek gerekiyorsa buna da açıktı. (Not: The Guardian gazetesi daha sonra bu karakteri “son derece kibirli ve aptal” diye tasvir etti).
2 milyar dolar hasılat bekleniyor
Bu yaklaşımın bu denli işe yaramasını Kreiz bile beklemiyordu. “Barbie” filmi neredeyse 1.4 milyar dolar hasılat elde etti ve “Harry Potter” serisinden bir filmi daha geride bırakarak en çok hasılat yapan Warner Bros yapımı oldu. Hasılatın 2 milyar dolara yaklaşması bekleniyor. (Rekor, 2.9 milyar dolarla 2009'da çıkan “Avatar” filminde.)
Yakın zamanda Kreiz’ın yanı sıra Mattel tarafınının film yapımcısı Robbie Brenner, filmin yıldızı Margot Robbie ile yazarı ve yönetmeni Greta Gerwig'in sözcüleri hatta Barbie bebeğin beyazperdeye giden dolambaçlı yolu hakkında bilgi sahibi kişiler çeşitli röportajlarda Mattel'in yıllarca ellerinden kaçırdığı bir başarıyı sonunda nasıl yakaladığı anlatıldı.
125 milyon dolar Mattel’e
Ama Mattel ve Warner, aralarındaki mali anlaşma konusunda bugüne dek ketum davrandı. Yine de anlaşma hakkında bilgi sahibi olan kişiler, The New York Times'a Mattel'in gişe gelirinin yüzde 5'ini, ayrıca filmin yapımcısı olarak nihai kârın belirli bir yüzdesini ve Barbie'nin fikri mülkiyet haklarının sahibi olarak ek ödemeler elde ettiğini söyledi. Filmin 2 milyar dolar gişe hasılatı yapacağı var sayılırsa Mattel'in 100 milyon dolar gelir elde etmesi gerekiyor. Ayrıca filmle bağlantılı ürün satışlarından ve doğrudan bebek satışlarında beklenen bir gelir artışı da var. Mattel ve Warner'ın temsilcileri mali düzenlemeler hakkında yorum yapmayı reddetti ancak Mattel'in baş mali sorumlusu perşembe günü düzenlenen bir konferansta şirketin filmden yaklaşık 125 milyon dolar kazanacağını söyledi.
Hisse değeri artışı S&P 500’ü ikiye katladı
Her ne kadar ''Barbie'' sonuçları Mattel'in 26 Temmuz'da açıklanan son mali tablolarına yansımamış olsa da genel kurulda herkes “Barbie” hakkında konuşmak istiyordu. Kreiz, filmi, şirketin fikrî mülkiyetinin değerini yakalama stratejisinde bir dönüm noktası diye tanımlayarak övdü. Kreiz'e göre şirket böylece oyuncak temalı filmlerin temelinde yatan üst düzey yaratıcı yetenekleri bir araya getirme kabiliyetini göstermeyi de başardıklarını söylüyor.
Margo Robbie ve Ryan Gosling'i Venedik Plajı'nda paten yaparken gösteren ilk “Barbie” fragmanı aralık ayında viral hale geldikten sonra beklentiler artmıştı. 19 Aralık'ta 16.24 dolar olan Mattel hisseleri bu haftaya kadar yüzde 33 artarak 21.55 dolara çıktı. Aynı dönem ABD'deki büyük şirketlerin listelendiği S&P 500'ün artışı yüzde 16.
Warner hisselerini etkilemedi
Wall Street, böyle bir başarının tekrarlanmasının zor olduğu teorisinden yola çıkarak bu yükselişe çok fazla itibar etmek istemedi. Nitekim “Barbie”nin Warner Bros. Discovery'nin hisse senedi fiyatı üzerinde gözle görülür bir etkisi olmadı. Ancak Mattel için “Barbie”nin olumlu etkisi tek bir filmin çok ötesine geçiyor. Şirketin, geniş oyuncak deposunu fikri mülkiyet olarak kullanarak büyük bir film yapımcısı olma yolunda yıllar süren stratejisi, Hollywood'da açıkça alay konusu olmasa da şüpheyle karşılanmıştı. Barney adlı mor peluş dinozorla film yapmak üst düzey bir yapımcılık sayılmazdı. Ancak şimdi Mattel liderliğinin, hem gişede iyi kazanç sağlayan hem de yarışmalarda ödül alma olasılığı bulunan bir film yapan alışılmışın dışında bir yaratıcı ekibe güvenmeye ve onu desteklemeye istekli olduğu algısı, bu görüşü kökten değiştirdi.
''Barbie”nin yapılmış olması bile küçük bir başarı değil. Çeşitli yazarlar bebeği yıllarca beyazperdeye uyarlamaya çalıştı, Mattel’in bu seçeneği rutin olarak Sony’ye yineliyordu ama Sony isteksizdi. Barbie şimdiye kadarki en popüler oyuncaklardan biri olmasına rağmen, hem kadınların güçlenmesinin sembolü hem de imkansız bir güzellik ve kadınlık standardı olarak görüldüğü için yoğun tartışmalara konu oluyordu. Bu durumda mümkün olan tek yaklaşım bir parodiydi. Komedyen Amy Schumer bir zamanlar bu rol için aday gösterilmişti. Bu arada senaryolar gidip geldi.
Bu makale için röportaj yapılan birçok kişiye göre Kreiz, 2018'de CEO olduktan haftalar sonra Sony seçeneğini reddetti. Margot Robbie'nin menajerini aradı ve bir toplantı istedi. Robbie, Hollywood'un en çok aranan genç oyuncuları arasındaydı ve çeşitli rollerdeki performansı çok beğenilmişti: Ben, Tonya'daki talihsiz buz patencisi Tonya Harding rolünde oynadı, Martin Scorsese'nin Para Avcısı (The Wolf of Wall Street) filminde yer aldı ve Joker’in kız arkadaşı Harley Quinn rolüyle Warner'ın DC Comics evreninin demirbaşlarından birine dahil oldu.
Robbie oynamak istemiyordu
Hiçbir insan Barbie'nin abartılı ölçülerini taklit edemez belki ama Robbie buna oldukça yakındı ve aynı zamanda sağlıklı bir güzelliği vardı. Robbie, “Barbie” için Sony olasılığının ortadan kalktığını öğrenince Mattel ve Kreiz'e ulaştı. Kendi yapım şirketi LuckyChap'in Warner'a götürebileceği potansiyel bir franchise arıyordu. Ancak filmde kendisi rol almayı düşünmüyordu. İlk görüşmelerde Robbie, yönetmen olarak Gerwig'i önerdi. İkisi arkadaştı ve birlikte çalışmaktan bahsetmişlerdi. Kreiz bu fikri kısmen şaşırtıcı bulduğu için beğendi. Gerwig'in Frances Ha, Lady Bird gibi beğenilen ama sıra dışı bağımsız filmleri beğeni kazanmıştı ve Küçük Kadınlar'da klasik romana yeni bir bakış açısı getirmişti ancak büyük bütçeli bir işi olmamıştı.
Yönetmen kabul edecek mi?
Lady Bug, Brenner'ın en sevdiği filmlerden biriydi. Peki Gerwig bu kadar kitlesel pazara yönelik ticari bir teklifi değerlendirir miydii? Gerwig'in Barbie bebeklerle oynadığı ve onları sevdiği ortaya çıktı. Barbie ile oynarken çekilmiş eski fotoğrafları bile vardı. Brenner, Gerwig ve aynı zamanda beğenilen senarist ve yönetmen olan ortağı Noah Baumbach ile New York'taki bir kurgu binasında buluştu. Birkaç fikir ortaya attılar ama somut bir şey ortaya çıkmadı. Her şey mümkün görünüyordu. Bir anlaşma yapıldı ve Warner ortak yapımcı olarak anlaşmayı imzaladı. Gerwig kadroya katılınca Robbie başrolü oynamayı kabul etti.
Gerwig'in anlaşmayı imzalanmasının ardından 80 milyon dolarlık orijinal bütçe hedefi 120 milyon doların üzerine çıktı. Ancak bu bile yönetmenin filmle ilgili vizyonunu tam olarak gerçekleştirmesine yetmiyordu.
Barbie, bütçesi 55 milyon dolar olan ancak yalnızca 73 milyon dolar hasılat elde eden ve pazarlama maliyetlerinden sonra para kaybeden 2019'un Charlie'nin Melekleri gibi mi olacaktı? Veya 2017'de bütçesi 100 milyon doları aşan ve dünya çapında 822 milyon dolarlık hasılat yapan yeni bir Wonder Woman mı?
Sonunda bütçe 141 milyon dolara ulaştı ve bazı yeniden çekimlerle nihayetinde 150 milyon doları aştı.
Tabii ki Barbie'nin başarısı, Adam ve Aaron Nee kardeşler tarafından yazıp yönetilen Kainatın Hakimleri'nden başlayarak Mattel'in yapım aşamasındaki filmleri için çıtayı ve beklentileri büyük ölçüde yükseltti. Yapımcılığını J.J.'nin üstlendiği 'Hot Wheels' da dahil olmak üzere 12 film daha geliştirme aşamalarında. Tüm bu projeler yeniden değerlendirilebilir.
Bu arada hiç şüphe yok ki Barbie'nin devam filmleri, hatta belki de Kreiz'in nihai fantezisi olan James Bond benzeri bir seri çekilecek. (Kreiz, bu tür planları tartışmak için henüz çok erken olduğunu söylüyor).
Kreiz, kararsız ve öngörülemez olduğu bilinen bir işte gelecekteki başarının pek garanti olmadığını kabul ediyor. Ancak Barbie, Mattel'e ivme kazandırdı. Kendisinin “yıllara yayılan franchise yönetimi stratejisi” dediği şeyin başlangıcı oldu.
© 2023 The New York Times Company