20 Mayıs 2024, Pazartesi Gazete Oksijen
Haber Giriş: 11.03.2024 14:45 | Son Güncelleme: 11.03.2024 14:50

Oscar'a damga vuran Poor Things'e yakın bakış

Emma Stone'a kariyerinin ikinci En İyi Kadın Oyuncu Oscar’ını kazandıran Poor Things (Zavallılar) 11 kategoride aday gösterildiği 96. Akademi Ödülleri’nde en fazla Oscar alan ikinci film oldu. Gelin Oksijen yazarlarının kaleminden 4 Oscar kazanan filme bir kere daha yakından bakalım
Oscar'a damga vuran Poor Things'e yakın bakış

Amerikan Sinema Sanatları ve Bilimleri Akademisi tarafından dağıtılan Akademi (Oscar) Ödülleri, bu yıl 96. kez sahipleriyle buluştu. Her zamanki gibi Los Angeles'taki Dolby Tiyatrosu'nda düzenlenen ödül törenine 7 Oscar ile Oppenheimer damga vurdu. Geceye damga vuran bir değer film ise aday gösterildiği 11 kategoride 4 Oscar alan Poor Things (Zavallılar) oldu. Emma Stone'a kariyerinin ikinci En İyi Kadın Oyuncu Oscar’ını kazandıran film ayrıca Prodüksiyon Tasarımı, Kostüm Tasarımı ve Saç/Makyaj ödüllerinin sahibi oldu. Peki ama 96. Akademi Ödülleri’nde damga vuran Poor Things (Zavallılar) nasıl bir film, konusu ne? Gelin Oksijen yazarlarından Muammer Brav ve Ece Sükan'ın kaleminden filme daha yakından bakalım...

 

Zavallılar için Bedeni kadın beyni bebek başlıklı bir yazı yazan Muammer Brav filmi "Genç bir kadının intiharıyla başlar Zavallılar. Hamile olan kadın, çılgın ve dahi doktor Godwin Baxter tarafından karnındaki bebeğinin beyniyle diriltilir. Doktorun Bella adını verdiği bedeni kadın, beyni bebek olan bu yaratık, bir bebeğin gösterdiği gelişimleri göstererek büyümeye başlar. Bu sıralarda onu gözlemleyip not alma görevi doktorun asistanı Max’indir. Zaman içinde genç asistan bu güzel kadına aşık olur. Cinselliği de keşfeden ve bundan çok keyif aldığını her fırsatta dile getirip, gösteren Bella’nın hayatı avukat olan Duncan’la tanışınca, tamamen değişir. Evden kaçıp, onunla macera dolu bir yolculuğa çıkar Bella" ifadelerenini kullanmış ve yazısına şöyle devam etmişti:

Aslında Frankenstein uyarlaması sayılmaz

Yeni bir Frankenstein uyarlaması gibi başlıyor yılın en iyi filmlerinden Zavallılar. Henüz ölmüş bir bedenin, çılgın bir bilim adamı tarafından diriltilmesi olarak özetlenebilecek romanın başlangıç bölümü aynı ama, sonradan aldığı yol bambaşka. Mary Shelley’in defalarca perdeye uyarlanan kitabı bir korku klasiği. Zavallılar’ınsa korkuyla, gerilimle hiç ilgisi yok. İki metin de dönem olarak aynı zamanda geçse d, Bella tam bir feminist ikon. Bazı feministler onun cinselliğini bu kadar öne çıkarmasından rahatsız olsa da Bella istediği gibi yaşamayı seçen, cinselliğini utanmadan yaşayan, bir erkek tarafından yaratılmış olsa da(!) kendi kişiliğini ortaya koymayı beceren bir karakter. Bazı yazılarda/konuşmalarda “yeni bir Frankenstein uyarlaması” diye adlandırılması boşuna.

 

 

Kostümler de oyuncular kadar başrolde başlığını tercih eden Ece Sükan ise "Ödüle doymayan film Poor Things kadının özgürlük arayışını ve sosyoekonomik eşitsizlikleri etkileyici şekilde gözler önüne seriyor. Hikaye ilerledikçe, ana karakter Bella’nın kıyafetleri başta olmak üzere styling de değişiyor, gelişiyor" ifadelerini kullanmış ve yazısına şöyle devam etmişti:

Yönetmen Yorgos Lanthimos kendine özgü ve alışılmadık hikaye anlatım tarzıyla ünlü. “Poor Things” filmini de Frankenstein anlatısını hicivli bir tarzda yeniden yorumlayan İskoç yazar Alasdair Gray’in feminist romanından uyarlıyor. Retrofütüristik bir stilde çekilen ve Viktorya döneminde geçen film, ölmek üzere olan Bella Baxter (Emma Stone) adlı bir kadının eksantrik bilim adamı Dr. Godwin Baxter (Willem Dafoe) tarafından hayata döndürülüşünü ve evrimini konu alıyor...

Sükan "Filme benzersiz bir vizyon kazandıran kostümler, Holly Waddington ve ekibi tarafından 22 haftada tasarlanmış. Bilim kurgu dünyasını ve 19’uncu yüzyıl sonlarına ait moda unsurlarını birleştirerek modern ama eşi görülmemiş kostüm tasarımlarını hedefleyen Waddington, görmeye alışkın olduğumuz klişe Viktoryen elbiselerden kaçınarak karakter ve hikayeyi etkili bir şekilde aktaran retrofütüristik ve feminist bir styling’e odaklanmış (Baskıyı simgeleyen korseler filmde hiç kullanılmadı) Filmdeki kostümler, ana karakter Bella Baxter ile birlikte gelişiyor. Onun dağınık ve haşarı bir çocuktan net bir hedefe sahip, tam teşekküllü bir kadına dönüşen yolculuğunu yansıtıyor. Bella ilk sahnelerde gelişiminin en erken aşamalarında olması ve hizmetçisi tarafından giydirilmesi sebebiyle çocuksu bir kadın görünümünde. Waddington da Bella’nın ilk sahnelerindeki kombinlerinin dinamiğini oluştururken, çocukların üzerlerindeki kıyafetlerini giydirildiği gibi hemen çıkarması ve bu sebeple de genelde üstlerinde hep bir şeylerin eksik almasından referans almış. Mesela Bella’nın üst kısmı bebekleri anımsatan kumaşlarla gayet şık giydirilmişken, altında sadece külot ve çıplak ayakla görüyoruz" ifadelerini kullanmıştı.