Disney'in Marvel Sinematik Evreni (MCU) 15 yıl boyunca yani 32 film üst üste gişeyi domine etti. Başka hiçbir Hollywood projesi bugüne kadar böyle bir tutarlılık seviyesine yaklaşamadı. Daha az yankı uyandıran filmler bile gişe rekorları kırarak şirketin filmlerinin dünya çapında toplam 30 milyar dolar kazanmasını sağladı. Bu süre boyuncu süper kahraman yorgunluğuna dair endüstri çapındaki tüm korkular ve tezler yeni bir Marvel macerasının izleyiciyle buluşmasıyla tuzla buz oldu. Ta ki bu haftaya kadar.
Marvel Sinematik Evreni'nin 33. filmi ve 2019'un milyar dolarlık devi Captain Marvel'in (Kaptan Marvel) devamı The Marvels, Kuzey Amerika'da 47 milyon dolar ve uluslararası alanda 63 milyon dolar ile serinin tarihindeki en düşük açılış hafta sonu unvanını 2008 yapımı The Incredible Hulk'tan (enflasyona göre ayarlanmamış 55,4 milyon dolar) devraldı. Özetle Marvel bu hafta Yenilmezler'in (Avengers) Dünya'ya bağlı olduğu gerçeğiyle yüzleşti.
Pandemi projelerinin bile gerisinde kaldı
Marvel'in süper kahramanları son zamanlarda yıpranma belirtileri gösterse de The Marvels gibi açılış rakamlarıyla tartışılan Ant-Man and the Wasp: Quantumania ve Eternals gösterimlerinin son gününde hayal kırklığı etiketinden kurtulmayı başardılar. The Marvels için asıl endişe verici olan; pandemi döneminde izleyiciyle buluşan filmlerden Black Widow / Kara Dul (aynı anda Disney+'da yayına girmesine rağmen 80 milyon dolar), Shang Chi and the Legend of the Ten Rings/ Shang-Chi ve on Halka Efsanesi (75 milyon dolar) ve Eternals'ın (71 milyon dolar) gerisinde kalmış olması.
Felaket alametleri var
Marvel hayranları cameolar ve spoilerlardan kaçmak için filmlerin ilk haftasında sinemeya akın ederler. Bu da Marvel projelerinin açılış hafta sonunda yüksek gişe rakamlarına imza atması yani bütçelerinin büyük bir kısmını karşılamaları anlamına gelir. Bu nedenle The Marvels'ta olduğu gibi kötü açılış rakamları stüdyo için neredeyse felaket demek.
Bazı Marvel filmleri açılışlarının aksine başarılı finaller yapmayı başarmış olsa da 220 milyon dolar bütçeli The Marvels'ın önümüzdeki haftalarda The Hunger Games'in ön bölümü (prequel) The Ballad of Songbirds and Snakes/ Açlık Oyunları: Kuşların ve Yılanların Şarkısı ve Disney'in animasyon filmi Wish ile rekabet edecek olması başka bir felaket alameti olarak görülüyor.
Variety'den Rebecca Rubin haberine göre; aslında The Marvels'ın açılış hafta sonunda 153 milyon dolar toplayan selefi Kaptan Marvel'dan daha yüksek gişe rakamına imza atması beklenmiyordu. Captain Marvel'in bilet satışları kısmen, tüm zamanların en büyük iki filmi olan 2018 yapımı Avengers: Infinity War ve 2019'un Avengers: Endgame arasında programlandı. Disney için tarihi bir yıl olan bu dönemde, Kaptan Marvel dünya çapında 1 milyar dolar hasılat elde eden yedi filmden biri oldu. Peki o zamandan beri ne değişti?
Grevlerle açıklamak mümkün değil
Brie Larson ve rol arkadaşları Teyonah Parris (Monica Rambeau rolünde) ve Iman Vellani (Bayan Marvel rolünde) gibi oyuncuların SAG grevi (Nihayet Cuma günü sona erdi) nedeniyle filmin tanıtımlarına katılmadı. Ancak analistler bunun bilet satışlarına en fazla birkaç milyon dolar etki etmiş olabileceğine inanıyor. Dolayısıyla bu durum ilk filmle arasındaki 100 milyon dolarlık farkı açıklamıyor.
Boxoffice Pro'nun baş analisti Shawn Robbins'a göre Larson ve oyuncu kadrosunun geri kalanının tanıtım turuna katılması açılışı hafta sonu için bir dereceye kadar etkili olabilirdi ancak filmin hem kendi içinde hem de dışındaki diğer önemli engelleri muhtemelen telafi edemezdi.
Nitelik yerine nicelik stratejisi neden oldu
Robbins, açılış rakamlarının düşük olmasını daha çok Disney'in Covid dönemindeki nitelik yerine nicelik stratejisiyle ilgisi olabileceğine dikkat çekiyor. Geçtiğimiz on yıl boyunca Marvel mükemmellikle eşanlamlıydı. Markanın geçmişi o kadar güçlüydü ki Guardians of the Galaxy/Galaksinin Koruyucuları, Thor ve Black Panther/Kara Panter gibi kahramanların izleyicileri cezbetmek ve gişe rekorlarını kırmak için tanınmış isimlere yer vermek gerekmiyordu.
İzleyici içeriğe boğuldu
Captain Marvel, MCU'nun gişede rekorları altüst ettiği bir dönemde izleyiciyle buluştu. Ancak o günden bugüne Disney, izleyicileri hem büyük hem de küçük ekranda sayısız yan ürün, devam filmi ve TV dizisine boğdu. Disney+'ın 2019'daki lansmanından bu yana Marvel, yılda üç ila dört sinema filminin düzenli temposuna ek olarak dokuz televizyon programı (her biri altı ila dokuz bölümden oluşan) yayınladı. Sıradan izleyiciyi bir kenara bırakın, kendini çizgi romana adamış meraklılar için bu dur durak bilmeyen bir tempo. Ve onlar bile kalitesiz görsel efektlerden, karışık hikayelerden ve sayılamayacak kadar çok karakterden şikayetçi.
Seyircinin heyecanı azaldı
İzleyicilerin beklentilerinin giderek arttığına dikkat çeken Robbins, Marvel'in kontrolü dışındaki faktörlere rağmen, son birkaç yılda en çok lanse edilen filmlerinden bazılarının karışık bir şekilde karşılanması ve Disney+ serilerinin genellikle aşırı hacimli olması, izleyicilerin bir zamanlar seri için hissettiği heyecan düzeyini azalttığını söylüyor.
Genel tablo analizlerin aksini gösteriyor
Peki The Marvels'ta yaşanan hayal kırkılığı gerçekten de süper kahraman yorgunluğunun tüm dünyayı resmen sardığı anlamına mı geliyor? Aslına bakarsanız henüz değil. Guardians of the Galaxy Vol. 3 (Toplam 845 milyon dolar) ve Sony'nin Spider-Man: Across the Spider-Verse'ü/ Örümcek-Adam: Örümcek Evrenine Geçiş (690 milyon dolar) yaz boyunca gişeyi domine etti.
2022'nin The Batman'i (770 milyon dolar) ve 2021'in Spider-Man: No Way Home'u / Örümcek Adam: Eve Dönüş Yok (1,9 milyar dolar) önceki iki yılın kurtarıcılarıydı.
Ne değişti?
Ancak hayranların perdede ne olursa olsun ya da kim olursa olsun artık sinemaya akın etmeyecekleri ilk kez açıkça ortaya çıktı. Bu da Marvel'ın artık herhangi bir süper kahramanı öne çıkarıp karşılığında gişe rekorları kırmasını bekleyemeyeceği bir geleceğe işaret ediyor.
Gişedeki hakimiyetini kaybetti
The Marvels'ın 2023'te Indiana Jones and the Dial of Destiny/ Indiana Jones ve Kader Kadranı, The Haunted Mansion'ın yeniden çevrimi The Little Mermaid/ Küçük Deniz Kızı ve Ant-Man and the Wasp/ Karınca Adam ve Eşek Arısı gibi düşük performans gösteren büyük bütçeli filmlerin arasına katılması Disney'in gişe hasılatındaki kayda değer hakimiyetini kaybettiğini gösteriyor.
Strateji değişikliği çok önceden ilan edildi
Aslına bakarsanız 2020'de emekli olan ve 2021 sonunda görevine dönen Disney'in CEO'su Bob Iger, kısa süre önce Sihirli Krallık'ta ışıltılarını kaybettiklerini ititaf etmişti. Iger, "Pandemi patlak verdiğinde, ne kadar kazandığımıza odaklanmıştık. Her zaman niceliğin nitelik söz konusu olduğunda aslında olumsuz olabileceğini düşünmüşümdür. Ve bence tam da böyle oldu. Odağımızı biraz kaybettik" dedi ve eski günlere geri dönmek için strateji değişikliğine gidecekleri duyurdu.
Bu haftanın başlarında Kaptan Amerika: A Brave New World, Thunderbolts ve Blade gibi birçok Marvel filmini grevle bağlantılı prodüksiyon gecikmeleri nedeniyle 2025 yılına erteledi. Böylece Deadpool 3, 2024 takviminde yer alan tek Marvel filmi olarak kaldı.
Gözler Deadpool 3'e çevrildi
Exhibitor Relations'ın kıdemli analistlerinden Jeff Bock süreci "Disney en önemli IP'sini (telif haklarını) değiştirmesi ve düzeltmesi gerektiğini fark etti. Bu bir yeniden başlatma değil, yeniden inşa" diye özetledi. şimdi gözler Hugh Jackman'ın bir kez daha Logan karakteriyle Marvel Evreni'ne geri döndüğü Ryan Reynolds'ın başrolünde olduğu Deadpool 3'e çevrildi. 2024'ün tek ve gözde filmi Marvel Evreni'nin büyülüsü geri getirebilecek mi?