05 Kasım 2024, Salı Gazete Oksijen
Haber Giriş: 06.08.2023 16:46 | Son Güncelleme: 06.08.2023 17:25

New York Times'tan Taylor Swift analizi: Eras Turnesi'yle nasıl dünyayı fethetti?

Taylor Swift bu yıl Eras Turnesi'yle manşetlerden düşmüyor. New York Times yazarı Ben Sisario'ya göre bugünlerde müzik dünyasının tek merkezi Swift. Peki Grammy ödüllü şarkıcı bu başarıya nasıl ulaştı?
Taylor Swift, 17 Mart 2023'te Glendale, Ariz'de Eras Tour'un açılış gecesinde (Fotoğraf: Cassidy Araiza/The New York Times)
Taylor Swift, 17 Mart 2023'te Glendale, Ariz'de Eras Tour'un açılış gecesinde (Fotoğraf: Cassidy Araiza/The New York Times)

Ben Sisario / The New York Times

Taylor Swift geçtiğimiz hafta Los Angeles'a geldiğinde, rekorlar kıran Eras Turnesi'y ilgili çılgınlık zaten zirvedeydi. Manşetlerde ekibine 100 bin dolar ikramiye verdiği yer alıyordu. Bazı yetkililer, grevdeki otel işçilerine destek vermesi için konserlerini ertelemesini istedi. Karaborsada biletler 3 bin dolar ve üzerinde satılıyordu. 

Bugünlerde müzik dünyasının merkezi sadece Taylor Swift olabilir. Pop süperstarının Los Angeles'ın dışındaki SoFi Stadyumu'nda altı gece sürecek konserleriyle ilk Kuzey Amerika ayağını tamamlamak üzere olan turnesi hem ticari hem de kültürel bir ezici güç oldu. Swift'in jenerasyonu tanımlayan hitlerden oluşan repertuvarı ve kurnaz pazarlama anlayışı, 1980'lerde Michael Jackson ve Madonna'nın altın çağından bu yana görülmemiş bir talep seviyesine ulaşmasına yardımcı oldu. 

Rekorun sahibi olabilir

Swift'in Tampa, Florida'daki gösterisine eşi ve küçük kızlarıyla birlikte katılan Billy Joel, "Bunu karşılaştırabileceğim tek şey Beatlemania fenomeni" dedi. Beyoncé, Bruce Springsteen, Morgan Wallen ve Drake gibi yıldızların turneleriyle dolu bir yaz mevsiminde Swift'inki hem sayıca hem de medyada yarattığı gürültüyle diğerlerinden ayrılıyor. Her ne kadar 33 yaşındaki Swift ve organizatörleri gişe rakamlarını kamuya açıklamasa da, ticari yayın Pollstar Swift'in her gece yaklaşık 14 milyon dolarlık bilet sattığını tahmin ediyor. 2024'e kadar 146 stadyum tarihiyle dolu olan dünya turnesinin sonunda, Swift'in satışları 1,4 milyar dolara hatta daha fazlasına ulaşabilir. Elton John'un veda turnesi için yaptığı 939 milyon dolarlık satışı geçerek şu anki rekorun sahibi olabilir.

"Kimsenin bunu başarabileceğini düşünmüyordum"

Swift Barbra Streisand'ı geride bırakarak, albümü Billboard 200 listesinde en uzun süre 1 numrada kalan kadın sanatçı oldu. Swift'in tüm çalışmalarını kapsayan turne ile birlikte bu yıl listede 10 albümü yer aldı ve 1966'da trompetçi ve grup lideri Herb Alpert'ten bu yana aynı anda Top 10'da dört albümü yer alan ilk sanatçı oldu. 88 yaşındaki Alpert bir telefon röportajında "Bu oldukça şaşırtıcı bir başarı. Bugünlerde radyonun ve müziğin dağıtım şekliyle, bu çağda kimsenin bunu yapabileceğini düşünmüyordum"  dedi. 

"Müzik tarihindeki en iyi CEO"

Ama bir konser turnesi nasıl bir anda bu kadar önemli oldu? Dedikodu köşelerine malzeme, hava durumu raporlarına konu ve Haziran sonunda kimsenin Cincinnati'de bir otel odası bulamamasının nedeni? Swift podcast'ine ev sahipliği yapan, uzun süredir müzik ve biletleme alanında yönetici olan NathanHubbard, "O müzik tarihindeki en iyi CEO ve en iyi pazarlama müdürü. Bono, Jay-Z ve Madonna gibi markalarının farkında olan insanları takip ediyor. Ancak bunların arasında Taylor doğal olarak online olan ilk kişi" ifadelerini kullandı.  

Taylor Swift'in hayranları 26 Mayıs 2023'te East Rutherford, NJ'deki MetLife Stadyumu'ndaki bir gösteri öncesinde stadyum dışında turne ürünlerinden satın alıyor. (Fotoğraf: Jutharat Pinyodoonyachet/The New York Times)

Kariyeri bazı açılardan Swift'inkinden önce gelen country-pop yıldızı Shania Twain, 44'ten fazla şarkıdan oluşan ve 3,5 saate kadar uzayan Eras Turnesi'nin Las Vegas durağını yakaladı. Twain, Swift'in yüksek teknolojili sahne sanatları ve samimi performans bölümleri arasındaki dengesini övdü. Twain, "Onu alkışlamam gerekiyor. Bir sanatçı olarak bu işin ne kadar emek gerektirdiğini biliyorum" diye konuştu.

Swift'in hayran ordusunun gücü turne hakkındaki haberlerin sayısını da artırdı. Her ne kadar bazı hayranlar ve ebeveynler bilet fiyatlarından ve yer bulmanın zorluklarından şikâyetçi olsa da, hayal kırıklığının çoğu Swift'e değil Ticketmaster'a yönelikti. 

Hayranlar için bu konserler toplu buluşmaların keyfini yeniden keşfetmek anlamına geliyor. Uçaklar Swifties ile dolup taşıyor. Eras'tan önce Swift 2018'den beri turneye çıkmamıştı. Ve o zamandan bu yana, kısmen ilk albümlerini yeniden kaydettiği üç albümü sayesinde kataloğu yedi adet 1 numara albümle büyüdü. Bu turne aynı zamanda Swift'in eski plak şirketine karşı bir intikam niteliğinde de oldu. 

Folklore ve Evermore albümleri Swift'in müzik yelpazesini indie-folk'a doğru genişletti ve yeni işbirlikçilerini de beraberinde getirdi: The National grubundan Aaron Dessner ve Bon Iver olarak da bilinen Justin Vernon, yeni dinleyicilerin ilgisini çekmeye yardımcı olan rock dünyası figürleri oldu. 

Bu yıl hayranlarını kıtalararası uçuşlar için rezervasyon yaptırmaya, kostümlü ve coşkulu bir şekilde sahneye çıkmaya ikna eden diğer büyük turne de bir kadın tarafından gerçekleştiriliyor: Renaissance turnesini gerçekleştiren 41 yaşındaki Beyoncé. Swift gibi o da öncü bir sanatçı ve girişimci, kariyeri üzerinde sıkı bir kontrol sağlıyor ve hayranlarıyla internet üzerinden zengin bir bağ kuruyor. Greta Gerwig'in ataerkilliğe sıcak pembe bir eleştiri getiren Barbie filmiyle birlikte, bu şovlar pop kültür söylemini yöneten güçlü kadın imzaları.

Ancak en azından müzik alanında Swift'in turnesinin ölçeği ve başarısının bir benzeri yok. Bu ayın ilerleyen günlerinde, Amerika Birleşik Devletleri'nde 53 gösteriyi tamamladıktan sonra önümüzdeki sonbaharda Kuzey Amerika'ya dönmeden önce en az 78 gösterilik uluslararası bir güzergahı var. Beyoncé'nin tam turnesi 56, Springsteen'inki ise 90. Kısa bir süre önce Harry Styles arenalarda ve stadyumlarda 173 konserlik bir turneyi tamamladı ve yaklaşık 590 milyon dolar hasılat elde etti.

© 2023 The New York Times Company