Taylor Swift'ın Eras turnesi için Minneapolis'te 33 yaşında bir sigorta çalışanı olan Tessa Carpenter, Ticketmaster'dan erken satışa girmesini sağlayacak bir kod aldı. Ayrıca Swift'in son albümü Midnights'ın plak baskısı için ön sipariş verdi. Ancak Carpenter sabah saat 10'da satış kuyruğuna girdiğinde, binlerce insan zaten bekliyordu. Ticketmaster'a göre Carpenter, kodu olan 1,5 milyon hayranından ve satışa erişmeye çalışan yaklaşık 14 milyon kişiden biriydi. Carpenter, işteyken ve oğlunu okuldan alırken de dahil olmak üzere yedi saat bekledi. Koltuk seçiminden çıkarıldı ve sıraya geri konuldu. Eve döndüğünde Carpenter nihayet burun kanadından tanesi 145 dolara üç bilet aldı.
Ticketmaster öfkenin hedefi oldu
Milyonlarca fan o kadar şanslı değildi. Los Angeles'ta bir sosyal medya ajansında çalışan Alex Goldschmidt, üç farklı tarih için ön satış koduna sahip olmasına rağmen bilet alamadı. Kötü müşteri deneyiminden dolayı hayal kırıklığına uğrayan Goldschmidt, Carpenter ve diğer hayranlar öfkelerini ortak bir düşmana yöneltti o da ABD'nin en büyük bilet satıcısı Ticketmaster. Goldschmidt Bloomberg'e verdiği demeçte "Ticketmaster'ın tek bir işi vardı. Hükümet Ticketmaster'ın sahip olduğu tekel konusunda bir şeyler yapmalı" dedi.
Senatörler, kongre üyeleri ve eyalet başsavcıları, konser organizatörü Live Nation'ın sahibi olduğu Ticketmaster'a yönelik saldırılarını yeniden canlandırmak için bu hoşnutsuzluktan yararlandılar. New York kongre üyesi Alexandria Ocasio-Cortez, Live Nation ve Ticketmaster'ın ayrılması çağrısında bulunurken Minnesota senatörü Amy Klobuchar, Live Nation İcra Kurulu Başkanı Michael Rapino'ya endişelerini içeren bir mektup gönderdi. Live Nation rekabet karşıtı bir güç olduğu iddialarını reddetti ve Ticketmaster'ın ABD'deki en şeffaf ve taraftar dostu bilet platformu olduğunu savundu.
Ticketmaster için son yıllardaki en büyük tartışma
Taylor Swift fiyaskosu, hem müşteriler hem de sanatçılar tarafından nefretle anılan Ticketmaster için son yıllardaki en son ve en büyük tartışma. Ortada pek çok suçlama var buna karaborsacılar, botlar ve hatta Swift'in kendisi de dahil. Ancak herkes için sadece satıcıyı suçlamak çok daha kolay. Şu anda olduğu gibi, sanatçı ve organizatör fiyatı ve tur duraklarını belirliyor ancak envanteri kimin satacağını kontrol etmiyor. Bunu mekanlar yapıyor ve mekanların Ticketmaster gibi satıcılarla özel anlaşmaları var. Bu biletleri satın alan insanlar, ister insan ister bot olsunlar daha sonra bu biletleri istedikleri fiyata yeniden satabiliyorlar.
"Sistemi sevmiyorlar ama değiştirmeye de çalışmıyorlar"
Kimse mevcut sistemi sevmiyor ama kimse de dramatik bir şekilde değiştirmiyor çünkü herkes hala tonlarca para kazanıyor. Swift turnede geçireceği birkaç gecede, son albümünün satışından elde edeceğinden daha fazla hasılat elde edecek.
Değişiklik yapabilecek en fazla güce sahip
Acil bir değişiklik yapmak için en fazla güce sahip olan kişi Swift. Meydan okumak için sektördeki en büyük güçlere karşı durmaya istekli nadir sanatçılardan biri. Apple ve Spotify'ı yayın telif hakları konusunda karşısına aldı. Spotify hisselerinden elde edilen kârın paylaşımı konusunda Universal'ı karşısına aldı. Hatta müziğinin mülkiyeti konusunda kendi plak şirketini ve menajeri Scooter Braun'u bile karşısına aldı. Swift değişim yaratmak için yola çıkmadı. Sadece bilet satmak istedi.
Swift'i canlı performans sergilerken görmek isteyen on milyonlarca insan var. Son turnesi Reputation, şimdiye kadar en çok satan ABD turnesi oldu. Turne 202,3 milyon dolar hasılat elde ederek bir önceki albümü 1989'un rekorunu kırdı. Swift'in popülaritesi o zamandan beri daha da arttı. Son yedi yılın en iyi albüm satış haftasını gerçekleştirdi. Swift yaklaşan turnesi kapsamında 52 stadyumda konser verecek. Bu da halın kapasitesine bağlı olarak yaklaşık 3 milyon bilet satacağı anlamına geliyor. Ticketmaster, Swift'in tüm hayranlarına ulaşabilmesi için önümüzdeki 2 buçuk yıl boyunca her gece bir stadyum gösterisi yapması gerektiğini söylüyor.
İnsanlar çok para vermeye hazır olduklarını gösterdiler
Sınırsız talep ve sınırlı arz, yüksek fiyatlar için bir reçetedir. Bu dengesizlik, bir konsere gitmenin maliyetinin son yirmi beş yılda hızla artmasının büyük bir nedenidir. İnsanlar nadir deneyimler için çok para ödemeye hazır olduklarını kanıtladılar. Ed Sheeran ve Coldplay gibi bazı sanatçılar hala 100 doların altında bilet ücreti talep ediyor. Konserlerini popülist eğlence olarak görüyorlar. Ancak bunlar kural değil istisnadır. Çoğu sanatçı piyasanın kaldırabileceği kadar ücret almaktan çok mutlu. Bruce Springsteen bir bilet için ortalama 250 dolar talep ediyor. Tüm bunlar eğer isterse Swift'in daha az ücret talep edebileceğini gösteriyor.
Bu söylemesi gerektiği anlamına gelmiyor. Swift, hiç şüphesiz dünyanın en pahalı ve etkileyici canlı prodüksiyonlarından biri olan şovu için bir servet harcıyor. Swift'i herkes dinleyebilirken, canlı performansını izlemek lüks bir deneyim haline geldi. Sanatçılar da karaborsacıları etkisiz hale getirmek için daha fazla ücret almaya başladı. Sanatçılar ve birincil bilet satıcıları, karaborsacıların ve ikincil sitelerin tatmin edilmemiş talebi sömürdüğünü görmekten bıktı.
Fazla performans sergileyerek arz şişirilmeli
Bloomberg'ün haberine göre Springsteen Rolling Stone'a verdiği demeçte "Bunun bazı hayranlar arasında popüler olmadığını biliyorum ama çıkışta herhangi bir şikayet olursa, paranızı geri alabilirsiniz" dedi. Syracuse Üniversitesi'nde müzik endüstrisi çalışmaları programı yürüten Bill Werde'nin belirttiği gibi, Pearl Jam'in yaptığı gibi Swift de yeniden satışı daha katı bir şekilde sınırlandırabilir. Yeniden satışın sınırlandırılması temel arz ve talep sorununu çözmez. Herkes daha az para kazanmak istediğine karar vermedikçe muhtemelen daha da yüksek fiyatlar ortaya çıkacak. Fiyatları düşürmenin en iyi yolu daha fazla performans sergileyerek arzı şişirmek olabilir.
Çok sayıda karaborsacı olduğu açık
Bunların hiçbiri Swift biletlerinin ikincil bilet sitelerinde neden binlerce dolara yeniden satıldığını açıklamıyor. Ticketmaster biletleri satın alanları sınırlamaya çalışsa da, ön satışa sızan çok sayıda karaborsacı ya da fırsatçı olduğu açık. İşin ironik yanı, Ticketmaster karaborsacıların sayısını sınırlasaydı, ikincil piyasadaki bilet fiyatları daha da yüksek olurdu.
Felaket boyutlarında bir sorun olduğunu kabul ediyor
Ticketmaster'ın Swift bileti almak için gelen milyonlarca insana ve botlara hazır olması gerekirdi. Ön satış için kaç kişinin kayıt yaptırdığını biliyordu. Ayrıca, ön satışa katılmasalar bile bilet almaya çalışan hayranlar ve karaborsacılar olacağını da biliyordu. Satışları birden fazla güne yayabilirlerdi ama Ticketmaster, Swift ve organizatörü Louis Messina rekor kıran tek bir günü tercih etti. Ticketmaster'ın teknolojisi sürecin birçok noktasında bozuldu. Şirketin neyin yanlış gittiğine dair daha kapsamlı ve kamuya açık bir açıklama yapması faydalı olabilirdi. Ancak şimdilik bu açıklama sunucularımız bu kadar çok insanı işleyemedi şeklinde bir açıklamayla yetindiler.
Rekabet sorunları
Ticketmaster'ın Vivid Seats, StubHub, SeatGeek ve AXS gibi birçok rakibi var. Bunların hiçbiri Ticketmaster'ı liderlikten indiremedi ve hiçbirinin teknolojisi Ticketmaster'ınki kadar iyi değil. Ticketmaster pazar gücünü kullanarak mekanların rakiplerine geçmesini engelliyor mu? Live Nation, mekanların Ticketmaster ile bağlarını koparmasını zorlaştırmak için nüfuzunu mu kullanıyor? Adalet Bakanlığı bu soruları araştırıyor.
Dava Swift'ten öncesine dayanıyor ve on yıldan daha eski olduğu söylenebilir. Live Nation, 2009 yılında Ticketmaster ile birleşme planlarını açıkladığı andan beri inceleme altında. En büyük konser organizatörünün en büyük bilet satıcısını satın alması o dönemde pek çok kişi tarafından rekabete aykırı bulundu. Ancak anlaşma onaylandı ve daha sonraki ayrılma çabaları başarısız oldu. Hükümet Live Nation'ı gözetim altında tutuyor.
Ticketmaster Swift'i kızdırmak istemiyor
Ticketmaster savunmaya geçti ve Swift'i daha fazla kızdırmak istemiyor. Şirket kalan biletlerin satışını durdurdu çünkü çok fazla bilet kalmadı. Swift, mekanlar arasındaki özel anlaşmalara son verilmesini isteyebilir, biletlerin yeniden satışını durdurmaya çalışabilir ya da biletlerin yeniden satışına sınırlama getirebilir. Botlarla ilgili daha fazla yasa çıkarılması için bastırabilir.
Swift'in bu hafta yaptığı yorumlar en azından seçeneklerini yeniden düşündüğünü gösteriyor. Swift işinde, özellikle de turnesinde her zaman geleneksel bir tavır sergiler. Onun çalışma tarzı yeni iş modellerini benimsemek yerine kârı maksimize etme eğiliminde oldu Hala fiziksel kopyalar satan Target gibi büyük perakendecilerle anlaşmalar yapıyor. İlk başta yayın yapmaktan kaçındı. Büyük stadyum turnelerinde çalıyor ve çok yüksek fiyatlar talep ediyor. Cesur iş kadını Swift'in mi yoksa geleneksel pop yıldızı Swift'in mi kazanacağı yakında belli olacak. Ayrıca politikacıların herhangi bir fikri olup olmadığı ya da sadece birkaç retweet almak isteyip istemedikleri konusu da gün yüzüne çıkacak.