09 Şubat 2023, Perşembe
Haber Giriş: 26.11.2022 09:07 | Son Güncelleme: 26.11.2022 10:21

Taylor Swift'in Eras Tour bilet kaosu ABD ekonomisinin durumunu temsil ediyor

Swifties olarak bilinen ABD’li şarkıcı Taylor Swift’in hayranları, pandemi sırasında kaçırdıkları her şey için savurganlık yapmaya istekli tüketicilerin aşırı bir versiyonunu temsil ediyor. Ekonomistler ve uzmanlar bu durumun ABD'nin içinde bulunduğu ekonomik durumu gösterdiğine inanıyor
Taylor Swift'in Eras Tour bilet kaosu ABD ekonomisinin durumunu temsil ediyor

Taylor Swift'in yaklaşan 52 konserlik Eras Tour turnesi, Covid-19 sonrası talep şokunun tüm belirtilerine sahip. Geçen haftaki resmi satışların ardından bazı satıcılar konser biletleri için 40 bin dolar hatta daha fazla ücret talep ettiler. Bu da milyonlarca insanın bir koltuk kapmak için ne gerekiyorsa ödemeye hazır olduğunu gösterdi.

Popstar'ın hayranları olarak bilinen Swiftie'ler Covid-19 sonrası ekonomideki mevcut duruma ayak uyduruyorlar. Ekonomik durgunluk yaklaşırken bile pek çok tüketici ister seyahat ister canlı eğlence olsun, pandeminin zirvesinde kaçırdıkları şeyler için tüm paralarını savurmaya istekli.

Konserler kriz zamanında daha çok tercih ediliyor

Swift'in hayranları, gözü kara tüketici grubunun aşırı bir versiyonunu temsil ediyor. Bunlar süperstarı tekrar canlı izlemek için en az dört yıl bekleyen çoğunlukla Y ve Z kuşağından milyonlarca kişiyi içeriyor. Yıllık Music in the Air raporunu yayınlayan Goldman Sachs Group Inc. analisti Lisa Yang, "Konserler kriz zamanlarında uygun fiyatlı bir lüks olarak görülüyor" dedi.

14 milyon kişinin bilet savaşı

Şu anda Swift'in The Eras Tour biletleri sadece ikincil piyasada satılıyor ve hiç de ucuz değiller. Ticketmaster resmi ön satışı askıya almadan önce geçen hafta yaklaşık 2,4 milyon bilet satıldı. Bilet şirketinin sitesi, yer kapmaya çalışan yaklaşık 14 milyon kişinin baskısı altında dayanamayıp çöktü. Bu kişiler arasında Maryland Üniversitesi'nde ekonomi profesörü olan ve şu anda arz ve talebin temel yasalarını ilk elden deneyimleyen Melissa Kearney de vardı. Yaşları 12 ve 15 olan iki Swift hayranı çocuğun annesi, bilet bulamayınca karaborsa fiyatlarına baktığını söyledi.

"Pandemi insanlar için önemli olanı değiştirdi"

Aspen Ekonomik Strateji Grubu'nu yöneten Kearney, "Dünyada bundan daha fazla istedikleri bir şey yok. Pandemi genel olarak insanların kendileri için neyin gerçekten önemli olduğu ve onlara neyin neşe getirdiği konusundaki düşüncelerini değiştirdi" ifadelerini kullandı. Daha önce Swift'in canlı performansını hiç izlememiş olan Gustavo Coutinho, 10 aylık birikiminin ardından 2 bin dolarlık bir bütçe elde etti. Boston'da yaşayan 25 yaşındaki danışman, iki konsere gidebilmek için yaklaşık bin 500 dolar harcadı. Coutinho "Mecbur kalsaydım 3 bin dolar öderdim" dedi.

"Ekonomik bir deha"

2000'li yılların başında merhum ekonomist Alan Krueger, ekonomiyi müzik endüstrisi merceğinden açıklamak için Rockonomics kavramını ortaya attı. Krueger, 2006 yılında 16 yaşındayken ilk albümünü çıkaran Swift'i, konser ve ürün satışlarını artıran stratejilerle oynayan birine örnek olarak sık sık kullandı ve onu ekonomik bir deha olarak nitelendirdi. Öğrencileri de aynı fikirde. Riverside'daki California Üniversitesi'nde Rockonomics dersi veren Carolyn Sloane, " İnsanlar Taylor Swift konserine gitmenin yerine geçebilecek başka bir şey görmüyorlar. Onu gerçekten canlı görmek istiyorlar ve ben de bir hayranı olarak bunun doğru olduğunu söyleyebilirim" dedi.

Yeni bir ekonomi boyutu:  Swiftonomics 

Bruce Springsteen de dahil olmak üzere diğer sanatçılar, hayranlarının Covid-19 sonrası mega canlı etkinlikler için çok yüksek fiyatlar ödemeye hazır olduklarını kanıtladılar. Bu arada, Swiftonomics başka bir kavram üzerine hızlandırılmış bir ders olarak gösteriliyor. Politikacılar ve başsavcılar, canlı müzik endüstrisinde baskın bir oyuncu olan Ticketmaster'a yönelik eleştirilerini yenilemek için bu anı değerlendirdiler.

Yakın kaynaklara göre, Ticketmaster ve ana şirketi Live Nation Entertainment Inc. geçen haftadan önce bile platformun gücünü kötüye kullanıp kullanmadığı konusunda Adalet Bakanlığı tarafından yürütülen bir haksız rekabet soruşturmasının merkezinde yer alıyordu. Live Nation, Ticketmaster'ın rekabete aykırı iş uygulamaları nedeniyle değil, platformunun kalitesi nedeniyle lider olduğunu söyledi. Ticketmaster da Swift hayranlarından özür dileyerek ileriye dönük olarak sistemi üzerinde çalışacağını söyledi. Swift de yaptığı bir açıklamada oluşan hataları görmenin ve izlemenin dayanılmaz olduğunu söyledi.

Swift azaltmak yerine artırdı

Nihayetinde, arzın arkasındaki beyin şarkıcıdır. Yüksek kapasiteli stadyumlarda çalmayı seçti ve yeni konserler ekledi. Kanada'daki Victoria Üniversitesi'nde bilet satış piyasalarını araştıran ekonomist Pascal Courty, "Çoğu zaman kıtlığın talebi artırdığı hissine kapılırsınız" dedi.