Nicole Sperling / The New York Times
Barbie 2023 yılında gösterime girdiğinde kısa sürede bir fenomen haline geldi. Dünya çapında 1,4 milyar dolar kazanarak yılın en çok gişe yapan filmi oldu ve Warner Bros'un Kara Şövalye filmlerini, Wonder Woman'ı ve Harry Potter serisinin her bölümünü geride bırakarak gelmiş geçmiş en çok hasılat yapan filmi haline geldi. Onlarca yıllık geleneksel Hollywood düşüncesine pembe bir karşı çıkıştı ve başarısı film endüstrisi için yeni bir paradigmanın habercisi gibiydi. Kadınlar tarafından yazılıp yönetilen ve kadın kahramanlara odaklanan filmler dünyanın dört bir yanındaki sinemalara muazzam izleyiciler çekebilirdi.
Ancak filmin gösterime girmesinden bu yana geçen 12 ayda Hollywood'da çok az şey değişti. Aylarca süren çifte grevler ve yayıncılık çağının ekonomik koşullarına ayak uydurmaya çalışan eğlence şirketlerinin genel olarak küçülmeye gitmesi nedeniyle sektör alışılagelmiş yöntemlerine geri döndü.
Benzerlerini beklemeyin
Gişeler geçen yıla göre yüzde 17 düştü ve kararsız seyirciden ürken stüdyolar bir kez daha tiyatro pazarının güvenilirliğini sorguluyor. Güney Kaliforniya Üniversitesi Annenberg Inclusion Initiative tarafından hazırlanan bir rapora göre, 2023 yılında gösterime giren filmlerde başrolde 2010 yılındakiyle aynı sayıda kadın yer alıyor. Hollywood'a sorduğunuzda, Barbie'nin tekil bir başarı olduğu, yazar-yönetmen Greta Gerwig ve yıldız Margot Robbie gibi özel yetenekler tarafından yönetilen devasa bir başarı olduğu konusunda fikir birliği var gibi görünüyor. Ancak bunun tercümesi şu: Yakın zamanda sinemalarda bunun gibi çok fazla film beklemeyin.
Hollywood'daki eşitsizliği inceleyen Kapsayıcılık Girişimi'nin kurucusu Stacy L. Smith, “'Barbie'nin hiçbir etkisi olmadı. Bilişsel olarak tek seferlik bir olay olarak algılandı. Margot Robbie ve Greta Gerwig'in başarısını bireyselleştirdiler ve ileriye dönük yeni bir yol yaratmak için kendi karar alma süreçlerinin nasıl farklı ve kapsayıcı olabileceğini düşünmediler" ifadelerini kullandı.
Barbie'nin yapımı geleneksel olmaktan çok uzaktı. Oyuncak şirketi Mattel, filmi kocası Noah Baumbach'la birlikte yazan Gerwig'e, onlarca yıldır pek çok aleyhtarı olan oyuncak bebeği temel alan bir anlatı hayal etme özgürlüğü verdi. Sonuçta ortaya Barbie'nin kişiliğiyle ve şirketin kendisiyle dalga geçen 150 milyon dolarlık bir film çıktı. Mattel CEO'su Ynon Kreiz kendisine en çok “Bunun olmasına nasıl izin verdiniz?” sorusunun sorulduğunu söyledi.
Warner Bros. filmi tanıtmak için elinden geleni yaptı ve onu kadın fikri mülkiyetine dayanan en yüksek hasılatlı film haline getirmeyi hedefledi. Barbie'yi kaçınılmaz kılan geniş kapsamlı bir kampanya ile bu hedefleri aştılar. Stüdyonun dünya çapındaki pazarlama başkanı Josh Goldstine, “Yapmamız gereken, insanların bir Barbie filminin ne olabileceğine dair beklentilerine nasıl meydan okuyacağımızdı” dedi.
"Başarısını tekrarlayamam" dedi ve çekildi
Elbette Hollywood'da hiçbir şey hızlı gerçekleşmez ve bir filmin tamamlanması genellikle yıllar alabilir. Mattel'in şu anda geliştirme aşamasında olan 16 projesi arasında Daniel Kaluuya'nın rol alacağı Barney ve Lily Collins'in oyuncak bebek rolünü üstleneceği Polly Pocket da bulunuyor. Polly Pocket'ın senaryosunu yazan Lena Dunham, The New Yorker'a Gerwig'in başarısını tekrarlayamayacağını düşündüğünü söyleyerek yönetmenlik işinden çekildi. Kriez, “Her filmin bir sonraki ‘Barbie’ olmayacağını biliyoruz ama biz de aynı yaklaşımı benimsiyoruz” dedi.
Barbie'nin gösterime girmesinden bu yana, eş başkanlar Pamela Abdy ve Michael De Luca tarafından yönetilen Warner Bros. başrollerini kadınların oynadığı ve kadın yönetmenlerle çekilen iki canlı aksiyon filmi üretti: Ishana Shyamalan'ın bu yaz vizyona girdiğinde başarısız olan The Watchers‘ı ve Maggie Gyllenhaal'un Jessie Buckley ve Christian Bale ile başrollerini paylaştığı ve gelecek yıl vizyona girecek olan The Bride!. Stüdyonun, aralarında Olivia Wilde'ın da bulunduğu kadın yönetmenlerden kadınların rol aldığı üç canlı aksiyon filmi daha aktif olarak geliştirme aşamasında.
Warner Bros. eğer Gerwig ve Robbie ilgilenirlerse başka bir Barbie filmi ile ilgilenebileceğini söyledi. İkilinin orijinal film için yaptıkları sözleşmelerde bir devam filmi yapma zorunluluğu bulunmuyordu. Barbie'nin bir önceki başkan Toby Emmerich tarafından yeşil ışık yakılmasının ardından stüdyoda işe başlayan Abdy ve De Luca, Robbie'nin kocası Tom Ackerley ve Josey McNamara ile birlikte yönettiği yapım şirketi LuckyChap ile genel bir anlaşma imzaladı. Hatta Warner Bros'un kurucularından Jack Warner tarafından başlatılan bir geleneği yeniden canlandırarak üçlüye stüdyonun orijinal anahtarını bile verdiler.
"İnsanları ikna etmek gerçekten zor"
Yönetmen Emerald Fennell'in 2023 yapımı Saltburn filminin de yapımcılığını üstlenen Robbie, stüdyoların önündeki en büyük engelin, başrolünde kadınların yer aldığı filmlerin tüm izleyicilere hitap edebileceğine onları ikna etmek olacağını düşündüğünü söyledi. Bir röportajında, “Ne yazık ki insanları, erkeklerin kadın başrollü bir filme geleceklerine ikna etmek gerçekten zor. Dürüst olmak gerekirse, bu insanları bir kadın yönetmenin gişede büyük paralar kazanabileceğine ikna etmeye çalışmaktan daha büyük bir mücadele gibi geliyor" ifadelerini kullandı.
Yapımcı ekibi Barbie için daha büyük bir bütçe talep ettiğinde, bir kadın tarafından yönetilen ve ana karakteri kadın olan başarılı birkaç film örneğinden biri Wonder Woman'dı. Ancak yapımcılara süper kahraman türünde olduğu için karşılaştırılamayacağı söylendi. Ackerley, “Eğer tekrar bu konumda olacak kadar şanslı olursak ve dört dörtlük, büyük, kadın başrollü bir film yaparsak, emin olun 'Barbie'yi örnek alacağız” dedi. Ackerley ve Robbie devam filmi olasılığıyla ilgili olarak, “Elbette bu olasılık çok heyecan verici ama biz kendimiz için çıtayı çok yükseğe koyduk ve ancak o düzeyde bir şey başarabileceğimize inanırsak bu işe girişiriz” diye yazdılar.
©️ 2024 The New York Times Company